Prachtig verhaal

Kelly 20 september 2024
Waarover gaat dit boek?
Gedesillusioneerd na een pro deo zaak trekt de jonge advocate Aurélie naar Kinshasa. Na het grijze Brussel komt ze terecht in een ware explosie van kleuren en geuren. Ze is ooggetuige van het grote verschil tussen de lokale bevolking en de rijke expats. Naast haar werk bij een NGO bezoekt ze talrijke feestjes waar drank en drugs niet weg te denken zijn.
Tijdens haar werk en ook in het dagelijkse leven stuit ze op het fenomeen Cercle 27. Een organisatie die er eigenlijk voor zorgt dat Congo in zijn armoede blijft. Ze probeert samen met masseuse Colette de geheimen omtrent Cercle 27 te ontrafelen. Maar ze hebben macht en daar komt Aurélie maar al te snel achter!

Recensie:
Ik moet eerlijk toegeven. Afrika is onbekend terrein voor mij. Oké, ik volg het nieuws wel, lees de kranten. Maar net niet grondig genoeg. Een beetje ver van mijn bedshow. Daarom leek mij het boek van Julie wel heel interessant. De korte inhoud sprak mij zodanig aan dat ik niet getwijfeld heb om dit boek te lezen.
Spoiler: ik heb nog geen moment spijt gehad! Wat een fantastisch verhaal! Door de beeldende en levendige schrijfstijl van Julie vertoefde ik tijdens het lezen in Kinshasa. Ik rook en ik zag het. Ik voelde de zinderende zon, ik rook het vers fruit. Maar ik voelde vooral de miserie van de lokale bevolking. En ondanks die miserie maken ze iets van hun leven, hun zijn. Ze leren ons om de dag te nemen zoals hij komt. Met een lach, met een eeuwig optimisme. Ondanks de kommer en kwel.
Dit boek, dit prachtig verhaal, laat ons ook denken over het waarom. Waarom die armoede ondanks de aanwezige grondstoffen. Broodnodige grondstoffen…

Meer recensies van Kelly