Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Zo schunnig als Brusselmans

Kim Saris 23 maart 2019

Wie had gedacht dat Herman Brusselmans (1957) het na zijn 75ste boek Hij schreef te weinig boeken wel welletjes zou vinden, heeft het mis. In Zo dom als Einstein horen we Brusselmans via zijn personages spreken. De dialogen zijn weer zo rauw en flauw als altijd. Ze staan bol van de seksistische, denigrerende en maatschappijkritische opmerkingen, waarbij niemand wordt gespaard. Zelfs Brusselmans niet. 

Twee toneelspelers van het lokale theatergezelschap De doos van tante Flora zitten aan het bier in café De Knock. Een plek in – hoe kan het ook anders – Brusselmans geliefde woonplaats Gent. Vraagt de een aan de ander of hij hapjes zou eten waar een gehandicapte met zijn ‘zweetpoten’ aan heeft gezeten. De toon is meteen gezet. Discriminerende en vrouwonvriendelijke opmerkingen moet men maar niet al te nauw nemen, lijkt het credo van Brusselmans. De beledigingen aan het adres van collega-schrijvers (van het ‘kutboek’ van Heerma van Voss tot de kut van Op de Beeck) vliegen je om de oren. Het mensbeeld van Brusselmans is verbijsterend pessimistisch: zijn twee protagonisten Joost en Flip zijn losers van de eerste orde, een echtpaar met een gehandicapte dochter wordt neergezet als ‘dom’ en Brusselmans schuwt iedere vrouw die een beetje lonkt naar feminisme. Is er dan helemaal niemand voor wie Brusselmans enig respect heeft? O jawel, een zekere langharige, bebrilde Gentse schrijver. In hoofdstuk 5, waar de schrijver de literaire ‘vierde wand’ doorbreekt en naar voren treedt als de auteur van het verhaal, lezen we enkele zeer positieve woorden van Brusselmans over Brusselmans. “Ik ben een talentvol auteur, die nooit van wijken weet,” proclameert Brusselmans stellig.

Daarin moet je hem wel gelijk geven. In de boeken van Brusselmans, die deels autobiografisch zijn, leeft hij doorgaans van sigaret naar sigaret. In Zo dom als Albert Einstein lijkt schrijven hetgene te zijn dat Brusselmans harder nodig heeft dan zuurstof. Door de ellenlange zinnen met talloze nuanceringen lijkt het alsof Brusselmans zijn pen op het papier heeft gezet met de intentie om die nooit meer weg te halen. Hij wil niet alleen aantonen dat hij kan schrijven, maar ook dat hij vrouwen tot hoger genot kan brengen. De frequentie van het woord ‘kut’ en bovenal ‘anus’ in dit boek is dan ook heel hoog. Het liefste lijkt Brusselmans te praten over dingen die in een anus geduwd moeten worden (van dildo’s tot cornetten), zoals in die van André Hazes. Alle schunnige, seksistische praat daargelaten, is het boek vooral humoristisch geschreven. Dit boek is niet geschikt voor tere zieltjes, maar wél voor hen die van zwarte humor houden. Of voor lezers die het waarderen als er een spel met de taal wordt gespeeld. Zo kaart Brusselmans – middenin het verhaal over Joost en Flip – de schrijfwijze van een bepaald woord aan en gaat dan doodleuk verder. Ook de inmenging van Brusselmans in zijn eigen verhaal en de rol die hij zich toedicht zijn komische verrassingen in het boek. 


Wie de boeken van Brusselmans bijhoudt en leest, krijgt iedere keer een update van diens leven. Brusselmans werk als schrijver is zo verbonden met zijn privéleven, dat de grens tussen fictie en non-fictie in zijn boeken wegvalt. Hoewel Brusselmans een ogenschijnlijk interessant leven heeft en het natuurlijk ‘shockerend’ moet voorkomen hoezeer hij en zijn jonge vriendin op seks belust zijn, vraag je je wel geregeld af wat je moet met al die intieme passages. Zo zweren Brusselmans en zijn vriendin op hun geslachtsdeel dat ze van ‘elkaar’ zijn. Gegrepen uit het leven!

Of je Brusselmans moet geloven op zijn woord, komt niet im Frage. Het gaat hier om een observator, iemand die de werkelijkheid deformeert en aan de haal gaat met de heilige huisjes die de maatschappij in elkaar heeft getimmerd. Brusselmans bekritiseert de hedendaagse maatschappij met  cynische ondertoon (of ja, spreek gerust van bóventoon) en daar komen jij en ik ook niet onderuit.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kim Saris

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur