Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Prachtig familieverhaal met een tegenvallende ontknoping

Kim Schreurs 29 januari 2018
Als zoon van een Libanese vader en een Duitse moeder is Pierre Jarawan geïnteresseerd in het land van zijn vader. Datzelfde geldt voor Samir, de hoofdpersoon in Jarawans roman ‘De zoon van de verhalenverteller’. Hij is een kind van twee Libanese vluchtelingen en is net als Jarawan zelf in Duitsland is opgegroeid. Samir adoreert zijn vader, die in de vluchtelingenopvang en later in de buurt waar ze komen te wonen bekendstaat als verhalenverteller. Aan zijn zoon vertelt hij verhalen over de held Abu Youssef die woeste avonturen beleeft. Samirs ouders krijgen ook nog een dochtertje en het gezin lijkt gelukkig in Duitsland, tot vader op een dag foto’s van Libanon laat zien en hij een verkeerde dia in de projector stopt. Daarna gedraagt hij zich vreemd en niet veel later verdwijnt hij. De dan achtjarige Samir komt er nooit overheen. Twintig jaar later gaat hij in Libanon – alleen gewapend met de bewuste foto, een dagboek en de herinneringen aan de verhalen over Abu Youssef – op zoek naar zijn vader. Tijdens zijn tocht ontdekt hij veel over het land uit vaders verhalen, over zijn vader en over zichzelf.
‘De zoon van de verhalenverteller’ is de debuutroman van Pierre Jarawan, die in Duitsland doorbrak als poetry slammer. Hij kreeg er de Beierse kunstprijs voor literatuur voor. In Nederland was ‘De zoon van de verhalenverteller’ in 2017 boek van de maand januari bij De Wereld Draait Door. Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom uitgerekend deze roman gekozen werd door boekhandelaren, want het is een indrukwekkend debuut.

Jarawan slaagt er goed in invoelbaar te maken wat het vertrek van zijn vader met Samir gedaan heeft en om aannemelijk te maken hoe hij zich ondanks de mooie dingen in zijn leven niet op te toekomst kan richten. Zelfs als twintiger is Samir diep vanbinnen nog steeds dat jongetje van acht. Hij is blijven hangen in het verleden en in zijn verdriet. Hij wil diep vanbinnen ook eenzaam en treurig zijn omdat hij niet gelukkig kan zijn zonder antwoorden.
Heel origineel is het gegeven van de zoektocht naar een verdwenen ouder misschien niet, maar het is wel goed uitgewerkt. In het eerste deel schetst Jarawan het leven van de familie van Samir in Duitsland en zet hij de toon voor de rest van het verhaal. Hoewel al gauw duidelijk wordt dat vader zijn gezin zal verlaten is het fragment waarin Samir terugdenkt aan de laatste keer dat hij zijn vader gezien heeft toch ontroerend. Het volgende deel is de kern van het boek, de zoektocht van Samir. Samir vertelt hierover en blikt terug op het verleden. Het is even verwarrend dat Samir in het eerste hoofdstuk geen acht meer blijkt te zijn, maar al gauw wordt de structuur van dit deel duidelijk en zie je hoe heden en verleden elkaar perfect verklaren en soms zelfs naadloos in elkaar overgaan. De sprongen in de tijd zijn functioneel. Het is mooi om te zien hoe Samir, die eigenlijk altijd dat kleine, in de steek gelaten jongetje is gebleven, verandert tijdens zijn zoektocht. De gebeurtenissen in dit deel leiden tot het derde en laatste deel, waarin de gevolgen hiervan duidelijk worden.
De verhalen die zijn vader vertelde blijken belangrijker dan Samir vermoedde. Het is mooi om te zien hoe deze tot leven komen en hoe de verklaring voor vaders verdwijnen hier eigenlijk altijd al in besloten lag. De verhaalfiguren geven daarnaast een grappige noot aan het boek. Beslist indrukwekkend zijn ook de functionele herhalingen en briljante spiegelingen die Jarawan in het verhaal verwerkt zonder dat het ooit geforceerd overkomt.

Er wordt veel informatie gegeven over Libanon. Toch voelt het nergens als een geschiedenisles. Het “kleine” verhaal van een zoektocht naar een verdwenen vader snijdt op een soepele, ongedwongen manier grote onderwerpen aan. In de verhalen van Samirs vader over zijn vaderland schemert ook Jarawans liefde voor Libanon door, maar tegelijkertijd durft hij kritisch te zijn en stelling te nemen. Libanon is naast een prachtig land ook vooral een verscheurd land met een gedeeld verleden en zonder gezamenlijke toekomst als de verschillende groepen elkaar niet leren te accepteren en begrijpen. Om dit duidelijk te maken beschrijft Jarawan een bijzonder en ambitieus en misschien ietwat onwaarschijnlijk project waarbij Samir betrokken raakt. Zijn bijdrage en de daarop volgende ontdekkingen laten zien dat een verhaal altijd meerdere kanten heeft en dat je nooit moet oordelen zonder de volledige waarheid te kennen.
De verschillende boodschappen zijn consequent uitgewerkt. Rode lijn in het verhaal is natuurlijk het opgroeien zonder (beide) ouders. Samirs vader verdwijnt, zijn jeugdvriendin Yasmin verliest op jonge leeftijd haar moeder en ook een jongen die Samir tijdens zijn reis ontmoet heeft zijn vader een paar jaar moeten missen en heeft afscheid moeten nemen van zijn moeder. Hierdoor wordt goed duidelijk hoe verschrikkelijk oorlog is en dat een strijd alleen maar verliezers kent. Dit thema wordt echter iets te veel benadrukt. Om de boodschap over te brengen was het niet nodig dat alle belangrijke personages minstens een ouder hadden die dood of verdwenen was. Met name één specifieke ouder had niet dood gehoeven. Jarawan gaat iets te ver in zijn poging het belang van familie duidelijk te maken terwijl zijn aanvankelijke oplossing zoveel mooier is.
Jarawan heeft wel vaker de neiging net iets te veel te overdrijven. Niet alle mysteries zijn nodig. Samir houdt veel voor de lezer achter in een boek dat toch al draait om een mysterie en hoewel dit soms op een mooie manier uitgewerkt wordt en het begrijpelijk is waarom Jarawan hiervoor gekozen heeft, is dat zeker niet overal het geval. Het boek is interessant genoeg om de aandacht van de lezer ook zonder deze geheimzinnigheden vast te houden.
In het laatste deel zakt het tot dan toe prachtig opgebouwde verhaal een beetje in als Jarawan de fout maakt te snel belangrijke aanwijzingen weg te geven die duidelijk maken hoe alles in elkaar zit terwijl tegelijkertijd blijkt dat dit eerder juist helemaal niet te raden was. Dat geeft een dubbel gevoel. De lezer krijgt al gauw de bevestiging waarnaar hij hierna onvermijdelijk automatisch op zoek gaat, wat de aandacht een beetje afleidt van het prachtige verhaal. Samir is echter verrassend onwetend. Dat is op de rand van wat geloofwaardig is. Je zou hem wel door elkaar willen rammelen en tegen hem willen zeggen dat hij eens na moet denken. Hoewel de oplossing mooi, passend en niet te ingewikkeld is, is het einde hierdoor toch enigszins teleurstellend. Jarawan heeft het verhaal in de laatste pagina’s ook iets te graag rond willen maken waardoor enkele keuzes als kunstgrepen overkomen. Dit doet af aan dit verder prachtige boek.

In het Duits heet het boek ‘Am Ende bleiben die Zedern’ (‘Op het einde blijven de ceders’, verwijzend naar de enorme, eeuwenoude bomen die het symbool zijn van Libanon) en hoewel dit een prachtige titel is die duidelijk terugkomt in het boek moet de gewaagde keuze voor de vertaling even benoemd worden. De Nederlandse titel die pas aan het eind helemaal op zijn plaats valt is namelijk briljant gevonden en weet nog beter dan de oorspronkelijke het verhaal te vatten.
2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kim Schreurs

Gesponsord

Een diepgravend onderzoek naar de meest mysterieuze politieke moord van de 20e eeuw, die op de Amerikaanse president John F. Kennedy.

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!