Een bijzondere, prachtige en aangrijpende roman

KimCoenen85 18 oktober 2024
Alleen al bij het zien van de prachtige en pakkende cover en het lezen van de flaptekst, was ik overtuigd dat ik deze roman ontzettend graag wilde lezen. Van Uitgeverij Blossom Books ontving ik een recensie-exemplaar. Mega bedankt.

In het hete wijnland van Noord-Californië woont de familie Fall in een vallei waar de zon uit de lucht valt en de wind zo hard waait dat het verstand uit je hoofd wordt geblazen. Jaren geleden verdween de vader van de Fall kinderen op mysterieuze wijze. Hierdoor brak het gezin in stukken. De twaalfjarige Dizzy bakt nu taarten, wenst dat ze een heldin in een roman was en ziet geesten. Miles van zeventien is een whizzkid, atleet en hondenfluisteraar, hij is razend knap maar ook verdwaald en wanhopig op zoek naar de man van zijn dromen. De aanwezigheid van de negentienjarige Wynton is niet te missen, hij is een virtuoze violist op zoek naar roem.. of zelfvernietiging? Dan verschijnt een mysterieus meisje met regenbooghaar dat de wereld van de Falls compleet verandert. Is ze een engel? Een heilige? Of gewoon een meisje? Ze is in ieder geval voor het belang van elk van hen. Maar voordat de waarheid van het meisje wordt ontdekt, slaat het noodlot toe en wordt het kapotte gezin nog verder de afgrond in getrokken. Het gezin is nog wanhopiger om weer heel te zijn.

Wat een aangrijpend, meeslepend en bijzonder verhaal. Jandy Nelson heeft een vlotte, gedetailleerde en bij tijden filosofische schrijfstijl. Het is ook een hele eigen en unieke schrijfstijl, wat haar verhaal eigenheid geeft en sterk en krachtig maakt.

We volgen het verhaal van de drie verschillende kinderen van de familie Fall: Dizzy Miles en Wynton en het regenboog meisje. Daarnaast lezen we tussendoor ook nog niet verzonden brieven van de moeder van de drie kinderen. De personages zijn stuk voor stuk uniek, excentriek en bijzonder en worstelen allemaal met bepaalde dingen in hun leven. Voor geen één van hen gaat het leven gemakkelijk en fijn. Zeker nadat hun vader hen verliet is het gezin gebroken en gaan ze gebukt door de zwaarte van het leven. Jandy Nelson weet dit bijzonder sterk en goed te bewoorden.

Het verhaal kent een mooie opbouw, waarin Jandy Nelson begint met het geven van een goed beeld van de personages, hun visie en kijk op het leven voordat het verhaal echt begint. Wel is het verhaal door de complexiteit van de personages en de verschillende lijnen en gebeurtenissen die elkaar doorkruisen een verhaal waar je echt je hoofd bij moet houden. Ondanks de excentriciteit van de personages en de hoeveelheid tegenslagen die dit gezin te verduren krijgt is het wel een puur verhaal dat echt bij je binnenkomt en je raakt. Jandy Nelson weet verschillende taboe onderwerpen aan bod te laten komen. Het is een prachtig familieverhaal met liefdesverhalen, familiegeschiedenis, rivaliteit, vloeken, verdriet en vreugde. Een verhaal dat je aangrijpt, raakt en bij blijft.

Wanneer de wereld wankelt is een bijzondere, prachtige en aangrijpende roman. Jandy Nelson heeft een gedetailleerde, filosofische en levendige schrijfstijl en weet een prachtig familieverhaal neer te zetten die laat zien hoe gecompliceerd en zwaar het leven kan zijn, maar het verhaal toont ook liefde, vreugde en sprankeling. Dit is echt een uniek verhaal dat je bij blijft.

Meer recensies van KimCoenen85