Een gruwelijk goede, pakkende en intrigerende thriller

KimCoenen85 14 augustus 2024
Het was eigenlijk per toeval dat ik op deze thrillerserie stuitte door een oproep van Ilona op Instagram voor de Sterrenthriller leesclub, waarbij we samen deel één en twee van deze serie gaan lezen. Samen boeken lezen maakt de leerervaring nog rijker, dus ik twijfelde geen moment om me hiervoor op te geven. Ik heb er mega veel zin in en ik heb hoge verwachtingen aangezien ik al gezien heb dat er na deze twee delen nog meer delen volgen.

Brandoffer is het spannende prequel op Zwarte Zomer. Detective Washington Poe krijgt een moeilijke zaak toegewezen, want in het Engelse Lake District blijkt een seriemoordenaar levend mensen te verbranden in prehistorische steencirkels. Hij is zorgvuldig en laat geen sporen na. Hierdoor tast de politie in het duister. In het derde slachtoffer dat wordt aangetroffen, staat in de verkoolde overblijfselen een naam gekerfd: Washington Poe.
Poe, is een afgedankte detective en wordt gekoppeld aan de briljante maar sociaal onhandige partner Tilly Bradshaw. Ze halen het beste in elkaar naar boven en ontdekken als snel een spoor dat enkel voor Poe's ogen bestemd is. Het aantal slachtoffers neemt toe en Poe ziet al snel dat er erge dingen in het leven zijn dan levend verbrand worden.

Wat een gruwelijk goede, pakkende en fascinerende serie. Met een levendig, luguber en razend goede eerste scène gaat het verhaal van start. Een slachtoffer wordt levend verbrand. Al snel doet Tilly Bradshaw, analist, een ontdekking waardoor haar chef Flynn contact moet opnemen met Washington Poe. Hij is na een ernstige fout buiten dienst gezet, waarna hij een ander leven is gaan opbouwen.

De keuze om Washington Poe bij de zaak te betrekken is ook niet zomaar, Washington Poe loopt gevaar en er wordt gedacht dat hij misschien wel een nieuw slachtoffer van deze seriemoordenaar kan zijn. Samen met Flynn, Reid en Bradshaw gaan ze op zoek naar de seriemoordenaar. Alle personages en zeker Poe en Bradshaw zijn erg goed, uniek, maar wel realistisch neergezet. Met name Tilly Bradshaw vind ik een geweldig en tof personage en ik kan me dan ook, misschien ook mede dankzij mijn autisme, zo in het personage verplaatsen. Haar sluit ik direct zonder twijfel in mijn hart.

Het verhaal kent een mooie en spannende opbouw, naarmate het verhaal vordert wordt de zaak verder ontvouwd. M.W. Craven weet dit op zo'n wijze te doen dat het verhaal goed te volgen is en erg spannend blijft. Hij weet perfect aan te voelen wanneer hij de verhaallijn moet versnellen of vertragen of juist in detail te treden. De gruweldaden weet hij levendig te beschrijven, waar ik echt van smul. Het onderzoek zit goed in elkaar en voelt ook waarheidsgetrouw aan omdat ze een paar keer vastlopen.

Tot in de details lijkt het verhaal te kloppen en met de ontknoping weet M.W. Craven echt de puntjes op de i te zetten. Met name het epiloog dat later volgt maakt hij echt het verhaal compleet en af.

Brandoffer is een gruwelijk goede, pakkende en intrigerende thriller. De personages zijn sterk, realistisch en uniek uitgewerkt. Daarbij volgt een spannende en lugubere zaak van een seriemoordenaar die erg goed in elkaar zit. M.W. Craven heeft een levendige, beeldende en vlotte schrijfstijl. Hij brengt sfeer, leven en gevoel in het verhaal, zodat je niet kan stoppen met lezen tot je weet dat Poe en Bradshaw de moordenaar te pakken hebben. Op naar deel twee.

Meer recensies van KimCoenen85