Een prachtige, mooie en pakkende fantasy

KimCoenen85 27 augustus 2024
Het boek heeft een duistere en mysterieuze cover en ik vind de illustratie van dit beeld waarin meerdere dingen te zien zijn erg gaaf gedaan. Hierdoor word je echt getriggerd om langer naar het boek te kijken. Het is voor mij het eerste boek van Dianne Arentsen dat ik ga lezen, ondanks dat ze al meerdere boeken heeft geschreven. Ik heb nog geen idee wat ik kan en mag verwachten.

Elizzy is een dief en wanneer ze haar vroegere mentor Ezru ziet, besluit ze hem te volgen. Hierdoor komt ze via een portaal in de wereld van Gharmara, een meedogenloos rijk dat doordrenkt is met duisternis en gevaar. Er jagen schimachtige wezens, afkomstig uit het Dodenrijk, op levende zielen. Ze proberen hen tot slaven te maken, waardoor het lichaam de controle kwijtraakt en het langzaam transformeert tot een monster. Aangezien de ziel van Elizzy onervaren en ongetraind is, is ze een gemakkelijk doelwit voor de Indraghi. Ze doet haar best om te overleven. De herinneringen aan haar vader komen steeds vaker naar boven. Hij veranderde langzaam in een monster. Ook ziet ze keer op keer een vrouw met een bedwelmende geur van honing en bloemen. De vrouw wordt achtervolgd door schaduwen die verdacht veel weghebben van de indraghi. Hoe meer herinneringen er terug komen, hoe meer vragen er in Elizzys hoof rond gaan. Er volgt een gevaarlijke zoektocht naar antwoorden, waarin Elizzy probeert te achterhalen waarom de Indraghi en Gharmara met haar en haar verleden verbonden zijn.

Wat een prachtige, indrukwekkende en originele fantasy. Dianne Arentsen heeft een fantasierijke, levendige en vlotte schrijfstijl en weet me gemakkelijk mee een indrukwekkende, spannende en mooie nieuwe wereld mee in te nemen.

We volgen vanuit een alwetend perspectief het verhaal van Elizzy. Elizzy heeft geen gemakkelijke jeugd gehad en steelt om rond te kunnen komen en zichzelf te onderhouden. Ze lijkt in de eerste instantie een harde en meedogenloze jonge vrouw, maar gedurende het verhaal zien we ook een andere kant van Elizzy tevoorschijn komen en ervaren we wat ervoor gezorgd heeft dat Elizzy zo'n muur om zichzelf heen gebouwd heeft. Naast Elizzy zijn ook de andere personages mooi en heerlijk divers neergezet. Aangezien ieder personage iets 'speciaals' heeft zorgt het ervoor dat ze gemakkelijk uit elkaar te houden zijn.

Doordat Elizzy via een portaal naar de wereld van Gharmara reist, wordt de nieuwe omgeving / wereld en personages op natuurlijke wijze geïntroduceerd. Daarbij weet Dianne Arentsen de omgeving en wereld levendig te omschrijven, zonder dat het afbreuk doet aan de kracht van de verhaallijn. Doordat het een magisch en fantasierijk verhaal is, zitten er veel wendingen en gebeurtenissen in het verhaal die je verrassen en die je niet ziet aankomen. Hierdoor weet het verhaal me echt te boeien en nieuwsgierig te houden wat er nog meer gaat komen. De connectie met de herinneringen die bij Elizzy opdoemen en de zoektocht naar antwoorden op Gharmara zorgen voor een sterke verhaallijn.

Chaos in de woestijn is het eerste deel van een prachtige, mooie en pakkende fantasyserie. Dianne Arentsen heeft een levendige, fantasierijke en vlotte schrijfstijl en weet een goed verhaal en een prachtige magische wereld met mooie personages tot leven te wekken. Ik had goede verwachtingen, maar Dianne Arentsen heeft ze overtroffen, het is echt een goede serie en ik kijk uit naar deel 2.

Meer recensies van KimCoenen85