Een verhaal dat je aan het denken zet

KimCoenen85 12 februari 2024
De affaire, alleen al bij het lezen van de flaptekst, ben ik erg nieuwsgierig naar het verhaal van Lydia Van Der Weide. Dit klinkt als een bijzonder, mooi en intrigerend boek en ik ben erg benieuwd. Wel moet ik zeggen dat ik direct een vooroordeel hierover heb en ik ben benieuwd of deze na het verhaal veranderd is. Het is het eerste verhaal/boek dat ik van Lydia Van Der Weide ga lezen. Aangezien ze al veel geschreven heeft, heb ik hoge verwachtingen van het boek. De simpele cover vind ik erg bijzonder van de silhouet van een vrouw in het zwart met de andere kant op kijkend twee silhouetten van verschillende mannen in het wit en roze.

Nina is moeder en stiefmoeder en is al twintig jaar gelukkig en getrouwd met Thijs. Het lijkt het perfecte plaatje, maar dan krijgt Nina gevoelens voor een andere man. Ze raakt verstrikt in een affaire, waaruit ze niet lijkt te kunnen ontsnappen. Dat terwijl Nina zelf altijd zo veroordelend in het leven stond tegenover anderen die vreemdgaan.

Lydia Van Der Weide heeft een erg levendige, vlotte en luchtige schrijfstijl. Ze schrijft het verhaal in dagboekvorm, waardoor je als lezer helemaal in de huid kruipt van moeder en stiefmoeder Nina. Dit heeft ze ontzettend goed gedaan. Daarbij weet ze het kwetsbare, persoonlijke, intrigerende en mooie verhaal met veel gevoel te vertellen. Door de toevoeging van wat humor en luchtigheid is het verhaal, ondanks dat het een heftig thema bevat, een verhaal dat gemakkelijk en erg fijn leest.

Nina, het hoofdpersonage is met veel finesse en gevoel neergezet. Lydia Van Der Weide weet het personage erg realistisch, levendig en op zo'n wijze neer te zetten dat ze het voor elkaar krijgt dat je als lezer met Nina mee kan gaan in haar affaire, zonder dit met afkeer te lezen. Lydia weet bijzonder goed het gevoel, beweegredenen en situatie te beschrijven, hoe Nina tot deze actie komt en het stand blijft houden.

Het verhaal is geschreven in dagboek achtige stijl en volgt op chronologische volgorde. Tussendoor volgen hoofdstukken van 'De langste nacht' waarbij je beetje bij beetje leest wat er gebeurt als de waarheid aan het licht komt. Hierdoor weet Lydia Van Der Weide je enorm nieuwsgierig te maken, na én het verloop en onthulling van de affaire, als wel de uitkomst van 'De langste nacht'. Het verhaal is intrigerend, schokkend, mooi, ontroerend en wist me echt te grijpen.

Het hele thema rondom vreemdgaan zet Lydia hiermee zonder twijfel in de spotlights. Het zet je zeker aan het denken over je eigen leven. Ondanks dat ik dan geen relatie heb, kan ik me niet voorstellen dat dit mij zou overkomen. Toch weet Lydia het verhaal van Nina zo neer te zetten dat ik begrijp waarom Nina een affaire krijgt. Dat heeft Lydia erg goed gedaan.

De affaire is een realistische, levendige en vlot geschreven roman die me echt wist te pakken. Ze heeft het hoofdpersonage Nina, met enorm veel finesse en gevoel, neergezet. Hierdoor kan je als lezer helemaal in het verhaal en de gebeurtenissen opgaan. Het is een origineel, intrigerend en goed verhaal dat je echt aan het denken zet. Absoluut een aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85