Een leuke, pakkende en vrolijke feelgood

KimCoenen85 13 september 2024
Weer een nieuw schrijftalent om te gaan ontdekken. Volgens mij is dit een nieuw debuut van Maria Koskamp en is dit haar eerste verhaal en feelgood. Ik ben zelf dol op wandelen, de natuur en zelfinzicht, dus dit verhaal spreekt me erg aan. De cover is vrolijk, speels en uitnodigend, dus ik heb goede verwachtingen.

In Los Angeles, ziet Sophie Yellow, de beroemde Hollywoodster, voor de zoveelste keer haar relatie stranden, haar personal assistent Zola, moedigt haar aan om samen op een camino te gaan om hun gedachten te verzetten. Tijdens de camino ontmoet ze Ben, de mysterieuze wandelaar die op zoek is naar verandering in zijn leven. Stort Sophie zich weer compleet in een nieuwe relatie of pakt ze het ditmaal anders aan.
Twintig jaar later is de talentvolle musicalster Georgia net klaar met een nieuwe productie en besluit ze op zoek te gaan naar haar biologische moeder. Georgia besluit dit op creatieve en eigen wijze aan te pakken en maakt een podcast van haar zoektocht tijdens het maken van wandelingen in de natuur. Al snel wordt dit een groot succes. Groter dan ze ooit had kunnen denken..

Wat een origineel, vrolijk en leuk verhaal. Maria Koskamp heeft een levendig, luchtige en vlotte schrijfstijl en weet van beide wandelende vrouwen twee leuke, speelse en vrolijke verhaallijnen te maken. Meestal bevatten verhalen met een camino best wat 'zware' stukken van zelfreflectie en ontwikkeling, maar Maria Koskamp weet het in deze feelgood heerlijk luchtig en fijn te houden.

Het verhaal kent een dubbele verhaallijn en speelt zich af in het heden, door de ogen van Georgia en in het verleden (twintig jaar eerder) door de ogen van Sophie. Beide creatieve, sprankelende en redelijke extroverte vrouwen zijn leuk uitgewerkt en weten ook beide iets in me los te maken, wat me vrolijk maakt. Naast Sophie en Georgia zijn ook de andere personages in het verhaal leuk neergezet.

Het verhaal kent een mooie opbouw en al snel dacht ik te weten hoe beide verhaallijnen tot elkaar zouden komen, toch wist Maria Koskamp me te verrassen en zat de connectie tot de twee verhaallijnen anders in elkaar dan verwacht. Daarbij weet Maria Koskamp beide vrouwen gedurende het verhaal een mooie groei en zelfontwikkeling door te maken en weet ze desondanks er een vrolijk, luchtig en leuk verhaal van te maken. Daarbij weet ze de wandelingen en de liefde voor de natuur op fijne wijze in het verhaal te verwerken.

De camino van Sophie Yellow is een leuke, pakkende en vrolijke feelgood van Maria Koskamp. Maria Koskamp heeft een levendige, vlotte en lekker luchtige schrijfstijl. Het verhaal kent twee verhaallijnen van twee vrouwen die een mooie groei doormaken, daarbij weet Maria Koskamp de verhaallijn van de twee vrouwen op andere wijze met elkaar te verbinden dan je verwacht. Ik heb genoten van dit leuke verhaal.

Meer recensies van KimCoenen85