Een intrigerende, fascinerende en erg originele thriller

KimCoenen85 10 augustus 2024
Van deze thriller heb ik ontzettend hoge en goede verwachtingen. Met name omdat Benny Baudewyns winnaar is van de Hercule Poirotprijs 2023. Ik hoop op een spannende, bloedstollende en goede thriller waarbij ik op het puntje van mijn stoel kom te zitten. De cover roept in ieder geval wel dat gevoel bij me op.

Poetin heeft met zijn legertroepen Oekraïne veroverd en ze staan aan de Moldavische grenzen. Sorin Dumitesco, afkomstig uit Roemenië, heeft nadat hij is gevlucht een nieuw bestaan opgebouwd in België. Het zet een witwasoperatie op in Moldavië voor dubieuze klanten. Hierdoor komt hij in een oorlog tussen twee rivaliserende bendes terecht. Ook duiken de demonen die hij in Roemenië probeerde te ontvluchten opnieuw de kop op. De hel breekt los, Sorin Dumitesco begint zich op het slechtst denkbare moment op de slechts denkbare plek. Het wordt een helletocht om te ontkomen aan alle duivels die hem op de hielen zitten. Kan hij ontsnappen uit deze nachtmerrie? Ook in België is hij niet langer veilig...

Wat een spannende, intrigerende en duistere thriller. Benny Baudewyns weet op ontzettend goede wijze sfeer en spanning in het verhaal te brengen. Hij weet de setting, omgeving en tijdsbeeld erg goed te verwoorden waardoor je een helder beeld voor ogen krijgt.

We duiken het verhaal in van Sorin Dumitresco die goed wordt neergezet, doordat hij eerst een beeld schetst van de jonge versie Sorin in de tijd dat hij nog in Roemenië woonde en de reden waarom hij op de vlucht slaat en een nieuw bestaan in België opbouwt. Het is een realistisch personage, maar zonder twijfel uniek en excentriek. Wel kan je, doordat je een goed beeld hebt van zijn jeugd, begrijpen waarom hij tot dit handelen in het volwassen leven is gekomen. Naast Sorin zijn er veel andere personages die in het verhaal verwerkt zitten en van enkele van hen krijgen we ook het perspectief te lezen. Ik moet zeggen dat ik soms wat moeite had om alle 'moeilijke' namen van zoveel verschillende personages goed uit elkaar te houden.

Het verhaal zit verrassend goed en sterk in elkaar en zeker naarmate het plot vordert weet Sorin Dumitresco me te verrassen van de elementen en gebeurtenissen uit het verhaal die hij allemaal samen laat komen. Het is niet direct een thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, al zitten er hele spannende en actievolle gebeurtenissen in het verhaal. Het verhaal is juist door de historische context en de beschreven Oost-Europese onderwereld ontzettend goed en pakkend.

De Chisinau Expres is een intrigerende, fascinerende en erg originele thriller. Met name de sfeer en setting van het hele verhaal en de historische context is erg sterk. Daarbij zit het verhaal erg goed maar ook vrij complex in elkaar. Hierdoor ben ik dan ook erg enthousiast hoe Benny Baudewyns bij het plot zoveel verschillende elementen en gebeurtenissen met elkaar in verbinding weet te brengen en daarmee het verhaal volledig op te lossen.

Meer recensies van KimCoenen85