Een ontzettend leuke, grappige en originele feelgood

KimCoenen85 25 oktober 2024
Alleen al deze pakkende titel maakt me nieuwsgierig naar het boek. Ik heb van dit boek, dat al in het Engels verschenen is, al veel enthousiaste recensies en reacties gelezen. Hierdoor ben ik erg blij dat ik nu eindelijk van het Nederlandse boek kan gaan genieten en ook nog eens van een ontvangen recensie-exemplaar. Super tof.

Florence Day is een ghostwriter, maar ze heeft één heel groot probleem. Ze moet hartveroverende romans schrijven voor een beroemde feelgoodauteur, maar sinds een pijnlijke relatiebreuk gelooft Florence niet meer in de liefde. In haar optiek is de romantiek dood. Wanneer ze op het matje geroepen wordt bij haar strenge maar wel ontzettend aantrekkelijke redacteur Benji, wil hij haar niet langer uitstel geven tot het schrijven van haar boek. Hierdoor lijkt de carrière van Florence op het randje van de afgrond te staan. Dan krijgt Florence ook nog te horen dat haar vader plotsklaps is overleden. Ze keert terug naar huis, waar een onverwachte verrassing op haar wacht. Er staat een geest voor de voordeur. Niet een onbekende, maar de overleden redacteur Benji. Terwijl de twee elkaar beter leren kennen, kan Florence niet ontkennen dat Benji iets in haar losmaakt. Maar ze kan toch niet op een geest verliefd worden? Zal Benji Florence laten inzien dat de romantiek toch niet dood is?

Wat een heerlijk en fijn verhaal waar je ontzettend om kan lachen en van kan genieten. Ashley Poston heeft een levendige, vlotte en krachtige schrijfstijl waardoor het verhaal erg gemakkelijk en vlot leest en je heerlijk in het verhaal op kan gaan. Daarbij heeft Ashley Poston een goed gevoel voor humor in leuke gebeurtenissen en erg leuke woordgrappen. Het is dus erg goed vertaald door Gerda Lok-Bijzet.

We lezen het verhaal van ghostwriter Florence Day. In de eerste instantie lijkt het een hele doorsnee jonge vrouw die haar vertrouwen in de liefde is kwijtgeraakt. Al blijkt al snel dat Florence een bijzondere gave heeft en kan praten met geesten. Dit heeft Ashley Poston met een leuk gevoel voor humor gedaan en ook op zo'n wijze dat het past in de verhaallijn en er geen moment over twijfelt. De andere personages zijn ook erg positief, leuk en divers uitgewerkt, waardoor het een leuke mix van verschillende persoonlijkheden is. Alhoewel de grote verhaallijn wel om Florence en Benji draait.

De verhaallijn wordt op pakkende wijze opgebouwd en begint op het moment dat Florence en Benji elkaar vanwege hun werk ontmoeten. Alleen al dit gesprek is zo grappig, pakkend en leuk uitgewerkt, dat het verhaal je pakt. Vanuit daar ontvouwt zich een origineel, mooi en leuk verhaal. Ik vind het bijzonder hoe Ashley Poston zo'n pakkend en leuk verhaal heeft weten te schrijven rondom het thema dood, terwijl het boek heerlijk luchtig, grappig en speels blijft. Ondanks dat het einde wat voorspelbaar was, heb ik echt van het verhaal en de wendingen en gebeurtenissen genoten, waarbij ik uiteindelijk werd getrakteerd op het gehoopte feelgood einde.

De dood van de romantiek is een ontzettend leuke, grappige en originele feelgood. Het is heel vlot, levendig en met veel humor geschreven. Dit boek laat je echt meermaals hardop lachen. Daarbij heeft Ashley Poston het thema dood op een ontzettend leuke wijze in een pakkende verhaallijn weten te verwerken waar je geen genoeg van krijgt. Ik heb ontzettend genoten van deze feelgood en raad hem dan ook aan als leestip!

Meer recensies van KimCoenen85