Een pakkende, verrassende en erg sterke politie- en thrillerserie

KimCoenen85 29 augustus 2024
Na het lezen van De roep terug, het eerste deel van de Matthew Venn serie, wist ik dat ik zonder twijfel meer van deze goede recherche/politie thrillerserie wilde lezen. Ik heb dan ook goede verwachtingen voor het tweede deel. Ik hoop op weer een pakkende en boeiende zaak, met daarnaast ook weer een hoop over het privéleven van zowel Matthew Venn, Ross en Jen.

In de zomer Noord-Devon is het warm en krioelt het van de toeristen. Recehrcheur Matthew Venn  en Jen worden opgeroepen voor een moord in het huis van een groep kunstenaars. Ze treffen een zorgvuldig geënsceneerde moord aan. Dr. Nigel Yeo is doodgestoken met een stuk glas afkomstig van een kunstwerk van zijn dochter. Hij lijkt een onwaarschijnlijk slachtoffer, aangezien hij wordt gezien als een gerespecteerd man die zich inzette voor de gemeenschap. De dochter van het slachtoffer is een goede vriendin van Jonathan, de man van rechercheur Matthew Venn, wat het onderzoek direct in een moeilijke positie zet. Niet veel later volgt een tweede moord. Hierdoor raakt Matthew verwikkeld in een spagaat tussen zijn taak als rechercheur en de leugens in het hart van de maatschappij. Aangezien zijn man, de slachtoffers kent, komt de zaak wel erg dichtbij....

Wat een pakkend, sterk en sfeervol tweede deel van een erg sterke en indrukwekkende politie- en thrillerserie. Ann Cleeves heeft een hele sfeervolle, beeldende en levendige schrijfstijl, waardoor als je het boek leest je echt in het verhaal waant en de locatie en de personages levendig voor je ziet. Daarbij weet Ann Cleeves erg sterke en realistische dialogen neer te zetten, waardoor het verhaal heel natuurlijk en waarheidsgetrouw aanvoelt.

De personages, wat betreft de rechercheurs, zijn inmiddels bekenden. Maar krijgen in dit deel nog meer diepgang en we leren ze nog een stukje beter kennen. Met name rechercheur Matthew Venn, die samen is met zijn man Jonathan, is prachtig en mooi uitgewerkt. Het zijn mooie, natuurlijke en realistische personages en Ann Cleeves weet ook hun relatie goed te beschrijven. Zeker doordat hij ditmaal onder druk komt te staan door de moordzaken.

Het verhaal heeft een mooie opbouw en is, net als het vorige boek, erg sfeervol geschreven. De gemeenschap maar ook de personages en hun persoonlijke verhaallijnen naast de moordzaken vormen een prachtig, boeiend en krachtig totaal. De moord, die vervolgens meerdere moordzaken worden zit goed in elkaar en wist me door het achterliggende verhaal rondom depressie en (deskundige) hulp echt te pakken. Het plot wist me erg te verrassen. Ik had een hoop gedacht, maar de vork zat verrassend anders in de steel dan gedacht. Daarbij weet Ann Cleeves alle puntjes op de i te zetten en het verhaal prachtig af te ronden. Ik hoop dat er nog vele delen van deze serie gaan volgen.

De schreeuw van de reiger is een pakkende, verrassende en erg sterke politie- en thrillerserie. Het verhaal kent een fantastische sfeer en setting en is levendig en beeldend geschreven. Het is geen enge of lugubere thrillerserie waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar de personages en ook de verhaallijnen van de verschillende rechercheurs zijn sterk en goed uitgewerkt. Daarbij volgt een boeiende moordzaak die erg goed in elkaar zit en een verrassend einde kent.

Meer recensies van KimCoenen85