Een grandioos pakkend, origineel en verslavend goed verhaal

KimCoenen85 10 augustus 2024
Ik ben zo ontzettend benieuwd naar deze fantasy young adult serie van Belgische bodem dat ik hier ontzettend naar heb uitgekeken. Ik was ook nog eens zo'n bofbil, dat ik van Uitgeverij Pelckmans een recensie-exemplaar ontving, ook nog eens voor verschijningsdatum. Hierdoor ga ik na het uitpakken van het boek ook direct aan het veelbelovende boek beginnen.

Ayla was nooit voorbestemd om deel te nemen aan de Proeven, maar na de tragische dood van haar oudere zus moet zij noodgedwongen het stokje overnemen. Zij heeft nu de taak om de Erfgename van het koninkrijk Zomer te worden. Hiervoor moet ze de strijd aangaan met drie andere Erfgenamen om te bepalen wie de volgende Heerser van het Rijk, Moeder Natuur wordt. Deze taak krijgt Ayla gedwongen in haar schoot geworpen, terwijl ze ondertussen ook nog worstelt met haar eigen demonen. Valdemar, prins Winter, lijkt een hart van ijs te hebben. Hij is vastbesloten om de volgende Moeder Natuur te worden en heeft hier alles voor over. Alleen Ayla's vuur lijkt hem toch te ontdooien. Er trekken rebellen door het land en er zijn verraders binnen en buiten het paleis. Wie is er nog te vertrouwen? Ayla ontdekt al snel dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. Maar dat zijn de beste dingen zelden...

GE-WEL-DIG! Wat een betoverend, verslavend en onwijs goede serie die naar meer smaakt. Yasmine Van Den en Meersch Jonas De Backer hebben een levendige, vlotte, fantasierijke en erg fijne schrijfstijl. Hierdoor ga je helemaal op in dit prachtige, spannende en intrigerende avontuur.

Wanneer je het boek open slaat, zijn de schutbladen voorzien van de landkaart van de verschillende koninkrijken. Ook volgt er een hiërarchie van hoe de rijken zijn ingedeeld. Dan volgt er een proloog dat zich een jaar geleden afspeelt, hierdoor krijg je een goed beeld van de verhouding van de twee zussen Azra en Ayla.

Vervolgens gaat het verhaal van start en lezen we het verhaal van Ayla, die na de dood van haar oudere zus nu de opvolger en Erfgename is van het Koninkrijk Zomer. Samen met haar hele familie trekt ze eropuit om deel te nemen aan de Proeven waarin bepaald wordt wie Moeder Natuur wordt. Aangezien Ayla in een nieuwe situatie en omgeving komt, worden de personages op natuurlijke wijze geïntroduceerd. Ik vind het sterk hoe Yasmine Van Den en Meersch Jonas De Backer de verschillende personages in het verhaal zo uiteenlopend, uitgesproken en uniek weet neer te zetten. Ayla is ontzettend goed uitgewerkt en als lezer kun je helemaal opgaan in het personage en leef je ook echt met haar mee, ze zit dan ook echt in mijn hart.

Het is een spannende verhaallijn, die zich steeds verder ontvouwt. Terwijl in de eerste instantie de focus met name ligt op de spannende en gevaarlijke proeven en de kracht van Ayla die ze nog niet compleet lijkt te beheersen, blijkt er daarnaast tussen de verschillende mensen in het kasteel, maar ook in het rijk een duister en onheilspellend machtsspel gespeeld wordt, waarin mensen de dood vinden. Yasmine Van Den en Meersch Jonas De Backer weten de personages zo neer te zetten dat je net als Ayla twijfelt over wie de waarheid spreekt en wie andere plannen heeft. Hierdoor is het boek echt verslavend goed. Ik heb het boek dan ook echt in één keer uitgelezen. Het verhaal eindigt met een cliffhanger, waardoor ik hoop dat Yasmine Van Den en Meersch Jonas De Backer snel aan deel twee gaan beginnen.

De Seizoensproeven is een grandioos pakkend, origineel en verslavend goed verhaal. Yasmine Van Den en Meersch Jonas De Backer hebben een levendige, krachtige en vlotte schrijfstijl. Het bevat sterke en mooi uitgewerkte personages, zeker Ayla, het hoofdpersonage dat je zo in je hart sluit. Het verhaal kent een flinke dosis spanning, avontuur, magie, een opbloeiende liefde en een tikkeltje spice. Ofwel een verslavend goed verhaal dat smaakt naar meer!

Meer recensies van KimCoenen85