Een ontzettend mooie, realistische en fijne feelgood

KimCoenen85 31 augustus 2024
Inmiddels heb ik met veel plezier al een aantal boeken gelezen van Eveline Heijnen. Hierdoor kijk ik dan ook echt weer uit naar deze nieuwe feelgood. Persoonlijk trekt de cover me niet echt aan. Haar verhalen zijn zo leuk dat ze een vrolijke en sprankelende cover verdienen, maar misschien past dit wel erg bij het verhaal. Ik ga het ontdekken...

Elif leert op haar werk de nieuwe, beetje suffe collega Sander kennen. Wanneer ze samen naar een rockconcert gaan, ziet ze een hele andere kant van Sander. Elif zit zelf nog in een relatie. Ze is al enige tijd samen met Maik, die erg jaloers is en Elif claimt. Hoe langer hun relatie voortduurt, hoe meer Elif haar eigen leven en vriendin kwijtraakt en hoe minder ze haar familie bezoekt. Sander, met zijn lange haren, universitaire achtergrond, koffieverslaving en een woordenboek waarin het woord ijdel niet voorkomt is Sander echt álles waar Elif niet op valt. Sander is veilig terrein. Want ze zijn immers alleen bevriend, toch?

Wat een leuke, verrassende en mooie feelgood. Wat ik erg tof vindt is dat Eveline Heijnen keer op keer een verrassend en allesbehalve standaard feelgood verhaal weet neer te zetten. Eveline Heijnen heeft een levendige, vlotte en luchtige schrijfstijl met ontzettend leuke humor, waardoor je door dit heerlijke verhaal heen vliegt.

We lezen het verhaal van Elif, deze jonge, maar redelijk doorsnee vrouw heeft het redelijk voor elkaar, buiten dat ze verstrikt zit in een relatie die alles behalve oké is. De personages zijn allemaal heel natuurlijk en realistisch neergezet en ze zijn erg menselijk, want Eveline Heijnen laat ze gedurende het verhaal ook heerlijke menselijke fouten maken. Sander is ook ontzettend leuk, dit nerdy personage en blijkbaar onaantrekkelijke uiterlijk in tegenstelling tot zijn lieve en zorgzame karakter. Toch weet hij al vrij snel mijn hart te veroveren.

Het verhaal kent een mooie opbouw en begint als Elif nog verstrikt zit in een foute relatie. Door dit begin heb je als lezer gelijk de empathie dat je wilt dat Elif het beter krijgt en dat ze actie onderneemt in deze verstikkende en ongezonde situatie. De band en vriendschap die Sander en Elif opbouwen is ontzettend mooi beschreven en daarbij voelt het ook erg realistisch en natuurlijk en totaal niet te snel. Er zit nog een flinke twist in het verhaal, waarbij ik even bang was dat het helemaal anders zou eindigen dan ik had gehoopt. Ook bij het einde houdt Eveline Heijnen weer rekening met een realistisch tijdsbestek, waardoor het complete verhaal erg waarheidsgetrouw aanvoelt.

De som der delen is een ontzettend mooie, realistische en fijne feelgood. Ik kan de vlotte en levendige schrijfstijl met de leuke humor van Eveline Heijnen erg waarderen. Je vliegt echt door het verhaal heen. De personages zijn ontzettend leuk en goed neergezet, met name nerdy Sander die ook mijn hart wist te veroveren.

Meer recensies van KimCoenen85