Een prachtig, ontroerend en onwijs mooi jeugdboek

KimCoenen85 21 oktober 2024
Alleen al de prachtige, uitnodigende en sprekende cover weet mijn aandacht te trekken. Aangezien ik een grote liefde heb voor vele dieren, weet deze papegaaiduiker direct mijn hart te verwarmen en maakt het me nieuwsgierig naar het verhaal. De illustraties van Marieke ten Berge spreken me enorm aan. Het is het eerste boek van Jules Looman dat ik ga lezen, dus ik ben erg benieuwd naar zijn verhaal.

Willie woont samen met haar vader op vulkaaneiland Noordeiland. Haar vader is visser en ze leiden een onopvallend leventje. Op een dag komt Willie een oude vrouw tegen die haar een houten kistje geeft om jonge papegaaiduikers te redden. Deze kleurrijke zeevogels hebben hulp nodig van de kinderen als ze verdwaald zijn. Willies vader wil niet hebben dat Willie zich hier mee inslaat, want deze vogels stelen zijn vis. Willie denkt hier anders over en zeker als ze de jonge papegaaiduiker Puff leert kennen. Samen beginnen ze een avontuurlijke reis vol ontdekkingen en gevaren. Het is een spannend, grappig en ontroerend verhaal over familie, vriendschap en de magie van de natuur. Voor lezers vanaf 10 jaar.

Wat een onwijs mooi, pakkend en ontroerend boek. Jules Looman weet een magisch, pakkend en sprookjesachtig verhaal te schrijven dat je raakt. Jules Looman heeft een levendige, krachtige en vlotte schrijfstijl en heeft goed rekening gehouden met de jeugdige lezers in woordkeuze en zinsopbouw.

We lezen het verhaal van de jonge Willie die met veel aandacht en gevoel is neergezet. Hierbij heeft Jules Looman zich goed verplaatst in het jonge meisje, waardoor je als lezer helemaal met haar mee op gaat in het verhaal. Daarbij weet Willie je ook te raken doordat ze haar moeder is verloren en haar vader haar niet de liefde en aandacht kan geven die ze zoekt. Daarbij is Willie een liefdevol en zachtaardig personage waardoor ze al snel in je hart zit.

Het verhaal wordt op prachtige wijze opgebouwd en begint met een goede basis van de huidige situatie van Willie, alvorens het avontuur met de oude vrouw en papegaaienvogel Puff van start gaat. Jules Looman weet de prachtige natuur die Willie en Puff doorkruisen levendig en met liefde te beschrijven. Ook de dieren die ze onderweg tegenkomen, zijn op mooie wijze in het verhaal verwerkt. Het is echt een pakkend verhaal dat een rollercoaster aan gevoelens en emoties bij je oproept: spanning, verwondering, liefde, ontroering, strijdlust, verbazing. Het verhaal bevat prachtig uitgewerkte thema's als familie, vriendschap, zelfontdekking en de magie van de natuur.

De tijdspiegel is een prachtig, ontroerend en onwijs mooi jeugdboek dat je absoluut moet gaan lezen. We volgen de jonge Willie en papegaaiduiker Puff op een magische, spannende en avontuurlijke tocht. Het is levendig, vlot en lekker krachtig geschreven, bevat mooie thema's en is een verhaal dat je zeker weet te raken.

Meer recensies van KimCoenen85