Een originele, meeslepende en intrigerende roman

KimCoenen85 28 augustus 2024
Door Uitgeverij Elikser werd ik verrast met weer eens een compleet ander boek dan anders. Eerlijk gezegd zou mijn eerste keuze niet direct op dit boek zijn gevallen, toch maakt het me nieuwsgierig, aangezien het weer eens iets compleet anders is dan dat ik gewoonlijk lees. Het is het eerste boek van Leo Zonneveld dat ik ga lezen. Dus ik ben erg benieuwd of dit verhaal me aanspreekt.

In 1552 zitten Willem en zijn vader Ary op een lange werkdag aan de oever van het Vroonermeer. Ze kijken uit over het water en de rietlanden die het dorp Sint Pancras omringen. Zijn vader wijst Willem op de wolkenpartijen die zich samenpakken. Volgens hem is er noodweer op komst. Willem Boy, geboren als eenvoudige boerenzoon, krijgt bij de put van het Karmelietenklooster in Oudorp te horen dat hij een bijzondere jongen is met een grootse bestemming die het nietige dorp Sint Pancras nieuwe glans gaat geven. Vele jaren later stuit Ada Booij op het spoor van de lotgevallen van haar voorvader Willem. Zo komen heden en verleden samen. De zoektocht brengt Ada naar plaatsen met een mythische betekenis in het verleden van West-Friesland. Welke rol speelde de Witte Kerk in de geschiedenis van Sint Pancras?

Wat een bijzonder, origineel en intrigerend verhaal. Leo Zonneveld heeft een meeslepende en boeiende schrijfstijl, waarmee hij je meeneemt in een bijzonder en origineel fictief verhaal tegen een historische achtergrond en de gebeurtenissen in de 16e eeuw in Alkmaar en omgeving.

Het verhaal bestaat uit twee verschillende tijdslijnen. De ene speelt zich af in het heden, waarin we Ada Booij volgen die op het sterfbed van haar opa voor het eerst hoort over Willem Boy en een bijzonder erfstuk in handen gedrukt krijgt. Daarnaast volgen we ook een verhaallijn in het verleden over Willem Boy, die begint vanuit een vertelling van de opa van Ada en daarna door middel van onderzoek en een manuscript de rest van het verhaal volgt. Beide verhaallijnen zijn in een eigen lettertype gedrukt, waardoor ze gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.

Zowel Ada, maar zeker Willem Boy is prachtig en met aandacht uitgewerkt. Het verhaal bevat heel realistische en natuurlijke personages waardoor het verhaal, op enkele magische verschijningen na, erg waarheidsgetrouw aanvoelt. Het bijzondere en originele verhaal van Willem Boy is prachtig uitgewerkt en wordt op zo'n wijze opgebouwd dat je als lezer nieuwsgierig blijft na het verloop en de verdere gebeurtenissen van Willem en het dorp Sint Pancras. Ook de manier waarop Leo Zonneveld de verhaallijnen van het heden en verleden met elkaar weet te verbinden heeft hij op sterke wijze gedaan.

De Witte Kerk is een originele, meeslepende en intrigerende roman. Leo Zonneveld heeft een boeiende schrijfstijl en weet een bijzonder verhaal over Alkmaar in de 16e eeuw neer te zetten rondom een fictief verhaal en personage. De personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal voelt op wat magische verschijningen na erg waarheidsgetrouw en realistisch aan.

Meer recensies van KimCoenen85