Een originele, unieke en mooie graphic novel.

KimCoenen85 23 september 2024
Inmiddels heb ik al met veel plezier een aantal graphic novels gelezen. Ondanks dat boeken zonder twijfel mijn voorkeur blijven houden, vind ik zo nu en dan een graphic novel tussendoor heerlijk. Deze originele graphic novel weet ook direct mijn aandacht te trekken. Toen de oproep van Uitgeverij Dutch Venture Publishing kwam voor een blogtour, twijfelde ik dan ook geen moment. Ik ben erg benieuwd.

Een graphic novel uit de Filippijnen. Een sprookje dat diepere thema's aansnijdt zoals de klimaatverandering en kolonisatie. De woudgeest van weleer staat erom bekend dat het de volkeren beschermt die de natuur respecteren. Alleen wat gebeurt er als de Busaw vanaf de andere kant van de oceaan het vredige woud komt verstoren, vernietigd en pakt wat hij pakken kan. Kan de woudgeest van weleer hierbij toch de volkeren beschermen?

Een mooie en originele graphic novel. Alleen al de bijzondere en unieke illustraties, gemaakt door Jap Mikel, zorgen voor een authentieke en geheel eigen stijl die anders is dan de meeste graphic novels die ik tot nu toe gelezen heb. Daarbij weet Al Santos met heel weinig woorden maar wel duidelijke en doordachte illustraties van Jap Mikel een helder en mooi verhaal neer te zetten.

Het verhaal komt erg sprookjesachtig en fantasierijk over, maar als je beter kijkt zijn de boodschappen die Al Santos met dit verhaal wil overbrengen duidelijk en helder. Wel is het op een hele spirituele en magische wijze gedaan, wat erg aansluit bij de Filipijnse cultuur. Ook hun kijk op verschillende geesten en goden komt overduidelijk terug in het verhaal.

Het verhaal wordt mooi opgebouwd en begint met een korte introductie van de verschillende personages. Vanuit daar ontvouwt het verhaal en wordt er een duidelijke en heldere boodschap gecommuniceerd. Het is mooi hoe je in het verhaal zicht krijgt vanuit verschillende standpunten. Hierdoor komt de impact van onze verwoesting van de natuur nog duidelijker bij je binnen.

De woudgeest van weleer is een originele, unieke en mooie graphic novel. Op hele sprookjesachtige en magische wijze weet Al Santos de impact van de Busaw op de natuur en de mensen te beschrijven.

Meer recensies van KimCoenen85