Een erg leuk, helder en leerzaam boek

KimCoenen85 30 augustus 2024
Alleen al de flaptekst en de aankondiging van Uitgeverij Kluitman maakte me ontzettend nieuwsgierig naar dit boek. Want ook al ben ik van een wat oudere generatie, ik kan er zonder twijfel ook over mee praten dat ook mijn telefoon bij tijden enorm verslavend is en mijn leven soms meer verstoord dan me lief is. Ik ben erg benieuwd naar het waarom, maar vooral naar alle tips, hacks en tools om verstandiger met mijn telefoon door het leven te gaan.

Is voor jou ook je telefoon onmisbaar? Je hebt er vaak plezier mee, je hebt gemakkelijk contact met al je vrienden en met alle apps en tools is alle kennis in een handomdraai paraat. Maar voor je het weet is het twee uur 's nachts en neemt het scherm je hele leven over. Is al dat scrollen, liken en klikken wel goed voor je hersenen? Waarom is het zo verslavend? De Zweedse psychiater Anders Hansen legt het je in dit boek allemaal uit. Daarbij leert hij je ook hoe je deze gadget en sociale media slimmer kan gebruiken, waardoor het niet meer de controle over je leven overneemt. Blijf ook je schermen de baas!

In dit leuke, speelse en leerzame boek wordt op erg leuke wijze je alles uitgelegd rondom de verslaving van een mobiele telefoon, tablet en sociale media. Anders Hansen en Mats Wänblad hebben zich goed in de jeugdige lezertjes verplaatst en passen hierop hun woord en taalgebruik goed aan. Daarbij brengen ze hun kennis ook nog eens op een speelse en humorvolle manier waarop informatie en kennis gemakkelijk worden opgenomen.

Naast dat het verhaal erg goed in elkaar zit en op het niveau van ongeveer 10-jarige wordt gebracht, is het boek ook speels, vrolijk en eigentijds vormgegeven, waardoor het een luchtig en leuk verhaal blijft.

Naast de informatie en kennis, weten Anders Hansen en Mats Wänblad ook erg leuke en verschillende personages uit te werken. Zo heb je Fladderige Freek, #Ping en Slaperige Sam. Deze personages zijn heel toegankelijk neergezet en hun verslaving en impact op hun leven wordt duidelijk en krachtig beschreven. Ik denk dat hierin iedereen wel mensen uit zijn of haar omgeving kan plaatsen. Bij deze personagebeschrijving bieden Anders Hansen en Mats Wänblad ook verschillende tips hoe je deze persoon kan helpen.

De informatie die het boek biedt is erg helder, toegankelijk en op krachtige wijze beschreven. Er wordt heel duidelijk het hoe, wat en waarom uitgelegd, waardoor je je bewust wordt van de verslaving van deze tools en de impact die het heeft op je gezondheid. Let op: Anders Hansen en Mats Wänblad stimuleren niet om telefoons, tablets of sociale media te verbannen, maar wel om hier verstandiger mee om te gaan.

Digibrein is een erg leuk, helder en leerzaam boek dat je alles uitlegt over de impact van mobiele telefoons, tablets en sociale media op je leven. De informatie wordt op een hele speelse, humorvolle en krachtige wijze gebracht en het boek is ook prachtig vormgegeven. Naast alle kennis bieden Anders Hansen en Mats Wänblad ook verschillende tips, hacks en tools om verstandiger met je schermen en je gezondheid om te gaan.

Meer recensies van KimCoenen85