Een mooie, zomerse en fijne feelgood

KimCoenen85 25 juli 2024
Dit is het eerste boek van Nicky Pellegrino dat ik ga lezen. Ik ben erg benieuwd naar haar boeken, aangezien ik ze al vaak voorbij heb zien komen en de sfeervolle covers die direct een vakantiegevoel bij me oproepen. Ik hoop dan ook op een feelgood die heerlijk vlot en levendig is geschreven waarbij je echt even wegdroomt van een zonnige bestemming, in dit geval Venetië gok ik aan de cover te zien.

Kat gaat een nieuw avontuur tegemoet. Ditmaal is haar plan om in één jaar op één plek te blijven, Venetië, en haar relatie met Massimo een kans te geven. Kat is alleen nooit een huismus geweest en reist als schrijfster al lange tijd de hele wereld rond. Op zoek naar nieuwe plekken, avonturen en recepten. Zal een relatie haar lukken en om één jaar op één plek te blijven?
Massimo lijkt de man te zijn waarvoor Kat dit wil proberen. Ze helpt hem bij het runnen van zijn hotel, waarbij ze in de tussentijd werkt aan haar nieuwe boek. Dit boek gaat over het eten dat ze proeft, de plekken die ze ontdekt en de mensen die ze ontmoet. Kat zou alleen na al die jaren wel dingen moeten hebben geleerd, niets verloopt zoals verwacht...

Nicky Pellegrino heeft een vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl. Voordat je het in de gaten hebt, waan je je in Italië, Venetië en reis je mee door de prachtige stad, kleine wegen, rivieren en geniet je van het lekkerste Italiaanse eten.

We volgen het verhaal van Kat, een wisselvallige en onrustige vrouw die nog erg zoekende is met wat ze wil in het leven. Dit heeft Nicky Pellegrino dit goed gedaan, want haar rusteloosheid was voelbaar. Kat is leuk uitgewerkt, evenals de andere personages in het verhaal. Het zijn leuke, diverse en heel uiteenlopende mensen, waardoor het een fijne mix van personages vormt. Zeker de standvastige Massimo vormt een mooi tegenwicht tegenover Kat, evenals Coco en Ruth.

We volgen het jaar van Kat in Venetië waarin ze naast haar schrijven een jaar werkt in het hotel Gondola van Massimo. Wat dit verhaal vooral in mijn ogen een originele feelgood maakt is dat de stad maar ook het eten en de recepten. Gedurende het verhaal passeren verschillende recepten van gerechten die in het verhaal levendig beschreven worden. Hierdoor is het wel een verhaal dat honger/trek oproept. Voor mij persoonlijk hadden alleen de gerechten aan het einde van het boek gemogen, zodat ze gebundeld waren en de swing wat minder uit het verhaal hadden gehaald. Toch is het een mooi, zomers en fijn liefdesverhaal met een mooi einde.

Een jaar in hotel Gondola is een mooie, zomerse en fijne feelgood. Deze feelgood neemt je mee naar Venetië, waarin de stad levendig en met sfeer en gevoel wordt beschreven, evenals het heerlijke eten (recepten zijn bijgevoegd) daarnaast volgen we een fijn liefdesverhaal en lezen we over de vriendschappen en banden die Kat opbouwt als ze een jaar in Venetië verblijft.

Meer recensies van KimCoenen85