Een prachtig, betoverend en erg mooi verhaal

KimCoenen85 14 oktober 2024
Dit is het eerste boek van Rainbow Rowell dat ik ga lezen, mijn verwachtingen zijn wel enorm hoog. Alleen al de flaptekst van het boek maakt me enorm enthousiast en nieuwsgierig. De cover heeft een betoverende en magische voorzijde, waardoor mijn nieuwsgierigheid alleen maar meer geprikkeld wordt.

Cary, Shiloh en Mikey waren de drie beste vrienden tijdens hun schooltijd in de jaren negentig. Het volwassen leven zorgde ervoor dat na hun tienerjaren de band langzaamaan verwaterde. Shiloh en Cary delen iets bijzonders: een verpletterende en allesverslindende eerste verliefdheid. Net op het moment dat ze zich realiseren dat hun gevoelens wederzijds zijn en de middelbare schooltijd eindig scheiden hun wegen. Dertien jaar later heeft Shiloh net een scheiding achter de rug, woont ze weer bij haar moeder en werkt ze in het jeugdtheater in de stad waar ze is opgegroeid. Ze heeft het gevoel alsof haar leven is mislukt en haar dromen niet heeft waargemaakt. Cary is in de voetsporen van zijn vader getreden. Na een glansrijke militaire carrière kan hij enkel denken aan dat meisje dat hij achterliet na dat magische weekend samen, voordat alles veranderde. Op Mickeys bruiloft komen de twee opnieuw met elkaar in contact. Zullen ze nu de weg naar elkaars hart vinden of zullen ze de fouten uit hun verleden herhalen?

Wat een prachtig, betoverend en mooi verhaal. Rainbow Rowell heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet het verhaal overtuigend, realistisch en met veel gevoel op je over te brengen. Daarbij is het ook nog eens een mooi en ontroerend verhaal dat me echt wist te grijpen.

We volgen het verhaal van Cary en Shiloh. Beide personages zijn natuurlijk, realistisch en met aandacht uitgewerkt. Hierdoor sluit je beide personages al snel in je hart en gun je voor beide het beste. De overige personages zijn ook heel diverse en realistische personages die al naargelang het verhaal en het belang zijn uitgewerkt. Wat dit verhaal zo goed maakt, is dat je als lezer ook echt goed mee kan gaan in de emoties en gevoelens die Cary en Shlioh ervaren. Daarbij weet Rainbow Rowell door het dubbelperspectief ook een mooi spanningsveld van onuitgesproken gevoelens van de twee op te bouwen.

De verhaallijn bestaat uit een dubbele verhaallijn tussen het heden en het verleden van Cary en Shiloh. Op deze wijze wordt het verhaal prachtig opgebouwd en weet Rainbow Rowell je nieuwsgierig te houden naar het waarom het tussen Shiloh en Cary verkeerd ging en of de twee elkaar weer zullen terug vinden. Naarmate het verhaal vordert, vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plek en snap je ook de beweegredenen van Shiloh en Cary in het heden. Rainbow Rowell heeft dit erg goed gedaan, want als lezer weet ze je geboeid en in spanning te houden. Het verhaal kent een prachtig en betoverend einde en je slaat het boek dan ook met een heerlijk gevoel dicht.

Een laatste dans is een prachtig, betoverend en erg mooi verhaal. Het verhaal kent realistische en goed uitgewerkte personages die je al snel in je hart sluit. De verhaallijn bestaat uit twee verhaallijnen van Shiloh en Cary over hun verleden en het heden. Beide zijn erg goed uitgewerkt en houden je echt tot aan het einde nieuwsgierig naar de afloop. Echt een aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85