Een prachtige, originele en betoverende roman

KimCoenen85 15 september 2024
Super tof nieuws dat er weer een nieuw boek van Matt Haig is verschenen, en niet zomaar eentje, maar een heerlijke dikke en ook nog eens in een hardcover! Ik hou ervan. Aangezien zijn vorige boek ook prachtig was, heb ik hoge verwachtingen van deze nieuwe roman. Via Bookinfluencers kreeg ik van Lebowski publishers de kans op een recensie-exemplaar. Super bedankt!

Grace, een gepensioneerde wiskundedocent, ontvangt een brief van een lang verloren vriendin. Ze is overleden en Grace erft een vervallen huisje ergens op een eiland in de Middellandse Zee. Grace wordt nieuwsgierig en boekt een reis en arriveert zonder reisgids en plan op Ibiza. Tussen de ruige heuvels, de gouden stranden en de natuur gaat Grace op zoek naar antwoorden rondom de dood van haar vriendin. Wat ze ontdekt is vreemder dan ze ook had kunnen bedenken. Om in deze onmogelijke wereld te duiken, moet Grace alleen in het reine komen met haar verleden. Dit alles leidt tot een nieuw begin...

Wat een prachtig, betoverend en diepgaand verhaal. Matt Haig heeft een levendige, vlotte maar ook filosofische schrijfstijl, waarmee hij je mee neemt in het leven van de zeventigjarige gepensioneerde Grace, waarbij hij de betovering van de wereld, de natuur en het leven beschrijft, maar waarbij hij je ook een verhaal geeft, die je laat nadenken over je eigen leven.

Het verhaal is geschreven vanuit het alwetende perspectief die Grace volgt, ofwel Grace die haar levensverhaal vertelt op het moment dat ze een brief ontvangt van een lang verloren vriendin en haar erfenis. Vanuit daar ontstaat het verhaal. Alleen al de keuze van dit hoofdpersonage, maakt het een origineel en bijzonder verhaal. Grace is op dat moment gepensioneerd en heeft haar kind en man verloren en leeft een eenzaam bestaan. De reis naar Ibiza is dan ook een levensveranderende reis voor Grace.

Naast de originele keuze van het hoofdpersonage, is ook het totale verhaal origineel, intens, pakkend en bijzonder. Matt Haig weet in het verhaal de liefde voor Ibiza onmiskenbaar en met gevoel weer te geven. Daarbij maakt Grace ook een prachtige transformatie door, krijgt ze door een biofotonisch ongeluk, een soort van "paranormale gave" en moet ze om deze in te zetten, met haar verleden in het reine komen. Zo zweverig als ik het beschrijf is het niet, het past echt helemaal in de sfeer en setting van het verhaal. Zeker met de nuchtere Grace en haar liefde voor wiskunde en berekeningen. Door de verwerking van Grace en haar verleden, krijgt het verhaal nog meer diepgang en weet het verhaal je echt te pakken en te raken. Het verhaal wordt op prachtige wijze afgesloten.

Een onmogelijk leven is een prachtige, originele en betoverende roman. Dit verhaal zal me zeker bijblijven. Niet enkel de keuze van het zeventigjarige hoofdpersonage als wel de pakkende en bijzondere verhaallijn die diepgang kent, de liefde voor de natuur beschrijft en je over het leven laat nadenken. Echt een geweldige aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85