Een heerlijke en leuke kerstnovelle

KimCoenen85 20 oktober 2024
Na het lezen van De kerstboekwinkel, en Middernacht in de kerstboekwinkel is onlangs ook nog deze novelle van Jenny verschenen die losstaand gelezen kan worden, maar ook aansluit op de serie. Aangezien de serie erg in de smaak viel, wil ik natuurlijk ook de bijbehorende novelle lezen en heb ik goede verwachtingen.

Mirren wordt door haar ongeneeslijk zieke oudtante gevraagd om haar favoriete voorleesboek van vroeger op te sporen. Hierbij krijgt ze onverwacht hulp van de schuchtere Theo.
Mirren moet een verloren voorleesboek van Robert L. Stevenson opsporen. Het boek blijkt een kostbaar en gewild object te zijn, met hand illustraties van een beroemde kunstenaar, die al decennialang zoek is. Mirren wil niets liever dan de laatste wens van haar oudtante Violet in vervulling laten gaan. Maar is het boek wel echt?
Philip Palliser is eigenaar van een chique antiquariaat en krijgt lucht van Mirren's zoektocht. Hij stuurt zijn neef Theo achter Mirren aan, in de hoop het zo eerder te bemachtigen. Als Theo en Mirren elkaar ontmoeten, worden ze verliefd en besluiten ze samen te werken in hun zoektocht. De tijd voor Violet begint te dringen. Hun zoektocht leidt naar Edinburgh en Theo gaat gebukt onder de leugens van zijn echte reden dat hij met Mirren deze zoektocht leidt. Zal hun liefde en de zoektocht naar het boek slagen?

Wat een heerlijke, sfeervolle en leuke aanvullende novelle die aansluiting heeft op de kerstserie van Jenny Colgan. Ondanks dat deze novelle losstaand gelezen kan worden, zal je merken dat als je de novelle leest je personages uit de boekenserie herkent en terug ziet komen.

We volgen het verhaal van Mirren. Ze is een redelijk doorsnee jonge vrouw met een grote liefde voor haar familie en met name voor haar oudtante Violet. De personages zijn realistisch, divers en leuk uitgewerkt en ook de verschillende motieven van de personages en hun beweegreden.

De verhaallijn wordt leuk opgebouwd en het verhaal start op heerlijke luchtige wijze met veel humor als Violet, de oudtante Mirren vertelt dat ze niet lang meer te leven heeft. Ondanks dat dit een heftige kwestie is, weet Jenny Colgan dit op zo'n wijze te brengen dat ik echt hardop heb zitten lachen. Vanuit daar start de zoektocht van Mirren naar het boek. Het verhaal heeft verschillende lijnen lopen, waardoor het, ondanks dat het een novelle is, voelt als een volledig en compleet verhaal. De wendingen en gebeurtenissen houden je echt in zijn greep en voor je het weet is het prachtige verhaal alweer uit.

Expeditie kerstboek is een heerlijke, leuke kerstnovelle die leuk aansluit op de kerstboekwinkel-serie. De novelle is losstaand te lezen, maar mocht je de serie gelezen hebben, zal je zeker personages herkennen. De personages zijn mooi uitgewerkt en het verhaal is lekker vlot, levendig en met veel humor geschreven. Echt een aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85