Een pakkende, originele en verrassende roman

KimCoenen85 14 oktober 2024
Deze opvallende, illustratieve en kleurrijke cover is een opvallende en sprekende cover die direct mijn nieuwsgierigheid wekt. Ook de titel weet mijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Via Uitgeverij de Fontein kreeg ik een recensie-exemplaar van deze veelbelovende roman. Ik ben erg benieuwd. Dit is het eerste boek van Kirsten Chen dat ik ga lezen.

Ava Wong heeft het perfecte leven als Chinees-Amerikaanse voor elkaar: ze heeft rechten gestudeerd, is getrouwd met een chirurg en heeft een zoontje. Helaas is het niet zo'n sprookje, haar huwelijk is uitgeblust, haar carrière is weinig meer van over en haar kind is een extreem probleemgeval. Dan neemt oud studiegenoot Winnie Fang contact met Ava op. Winnie is inmiddels een zelfverzekerde vrouw en heeft het goed voor elkaar: ze werkt in de criminele wereld waar ze een grote en goed draaiende onderneming in fake luxe merktassen runt. Op het moment dat Winnie en Ava elkaar treffen is Ava vastgelopen in haar leven. Winnie reikt haar een reddingsboei. Maar welke prijs moet Ava uiteindelijk betalen voor deze keuze?

Wat een tof, origineel en pakkend verhaal. Kirstin Chen heeft een levendige, krachtige en vlotte schrijfstijl en weet een absurd, vermakelijk en bizar verhaal neer te zetten wat me zo weet te pakken dat ik het gewoonweg niet los kon laten. Daarbij zit er een vrij vlot tempo in de verhaallijn, waardoor het verhaal je echt in zijn greep houdt.

We volgen het verhaal van Ava en Winnie. Deze twee kennen elkaar van hun studie maar zijn elkaar uit het oog verloren. Daarbij zijn de twee vrouwen echt tegenpolen van elkaar. Ava leeft een braaf, degelijk en fatsoenlijk bestaan, waarbij Winnie er een crimineel en luxueus bestaan op nahoudt. Daarbij vind ik het erg indrukwekkend hoe Kirstin Chen de twee vrouwen door het verhaal laat evolueren, maar ook hoe Kirstin Chen de gedachtegang van de twee vrouwen weet te beschrijven.

Het verhaal begint als Ava nog in haar veilige leventje zit en de bubbel van haar zorgvuldig opgebouwde bestaan barsten vertoont. Precies op dat moment komt Winnie in haar leven die haar een reddingsboei biedt. Aangezien je als lezer met Ava mee voelt, is de keuze die Ava maakt goed te bevatten. Vanuit daar ontstaat een bijzonder, origineel en bij tijden absurd verhaal. Het verhaal zit wel erg goed en bijzonder creatief in elkaar. Hierdoor is het verhaal pakkend, verrassend en houdt het verhaal je echt in zijn greep. Zeker het creatieve plot met de actie van Ava en Winnie en hoe dat ze het probleem aanpakken en oplossen is erg goed gedaan. Met het epiloog maakt Kirstin Chen het pareltje echt compleet.

Fake is een pakkende, originele en verrassende roman. Kirstin Chen heeft een vlotte, levendige en krachtige schrijfstijl. Het is een bijzonder, creatief en bij tijden absurd verhaal dat erg goed in elkaar zit en verrassende wendingen kent. Het verhaal had me echt te pakken, waardoor ik het niet los kon laten. Zeker met het geweldige einde maakt Kirstin Chen echt tot een pakkende en goede roman.

Meer recensies van KimCoenen85