Een helder, toegankelijk, leerzaam en inspirerend boek

KimCoenen85 26 juli 2024
Ik keek al lange tijd uit naar dit nieuwe boek van Mary Mueller Shutan. Ik las al eerder Gids voor paranormale gave. Dit boek heeft me erg weten te pakken en het is een boek dat ik inmiddels al meerdere keren heb gelezen. Hierdoor heb ik hoge verwachtingen van het nieuwe boek van Mary Mueller Shutan. Zeker omdat ik zelf op het moment erg bezig ben met schaduwwerk, denk ik dat dit boek me veel nieuwe inzichten, kennis en hopelijk ook handvatten gaat bieden en waarvan ik een hoop ga leren en toe kan passen op mijn eigen ontwikkeling.

Met deze nieuwe gids van Mary Mueller Shutan leer je je authentieke zelf begrijpen en te belichamen, waarbij ze zich in dit boek vooral richt op je schaduwkanten. Hoe mooi en perfect alles ook soms lijkt te zijn, er bevinden zich altijd opgekropte emoties, niet-herstelde trauma's en onuitgesproken woorden. Kijken naar deze schaduw van jezelf, is schaduwwerk. Met Mary Mueller Shutan ga je de diepte in en leer je je donkere kanten kennen en omarmen. Wanneer jij namelijk jezelf helemaal accepteert, kan je pas voluit leven. Gedurende je leven ontken en misken je delen van je authentieke zelf, omdat je vanuit bijvoorbeeld je opvoeding, cultuur te horen krijgt dat deze delen er niet mogen zijn. Je leert ze onderdrukken. Op latere leeftijd doet deze schaduwkant pijn, triggert en herinnert je aan trauma's uit je jeugd. Naast de gids vol aanwijzingen, bevat het ook oefeningen en ideeën voor zelfonderzoek. Met deze gids leer je je schaduw identificeren en terug te winnen, zodat je veerkrachtiger en voluit kan leven.

Wauw!! Dit boek weet me direct vanaf het begin te pakken en is zo vlot, helder en concreet weer geschreven dat ik echt gefascineerd ben door alle kennis, inzichten en handvatten die Mary Mueller Shutan deelt in dit boek. Ik vind het echt toegankelijk geschreven, waardoor het, ondanks dat het een spiritueel boek is, echt voor iedereen te begrijpen en te volgen is.

Daarbij begint Mary Mueller Shutan echt bij de basis en neemt ze je stap voor stap mee door wat schaduwwerk is, hoe je schaduwen opspoort, hoe je kan werken met je schaduw, collectieve schaduwen en de schaduw van een ander omarmen. Ik vind dit een hele heldere en mooie manier waarop ze verhaal weet op te bouwen. Wat ik erg confronterend, maar wel super sterk vond is dat Mary Mueller Shutan een hele serie aan gedragspatronen behandelt op welke manieren we onze schaduwen proberen te verbergen en maskeren. Ze weet dit zo perfect uit te leggen, dat ik dat hierdoor direct op mezelf kon spiegelen.

Vervolgens gaat ze door met wat schaduwwerk je brengt en biedt ze allerlei handvatten en praktische oefeningen waar ik direct wat mee kan. Hierdoor weet ze mij te motiveren en enthousiast te maken. Ook de emoties en de gedragspatronen die hierop volgen als je met schaduwwerk begint weet Mary Mueller Shutan te benoemen en concreet te maken, hierdoor weet ik waar ik alert op moet zijn, zodat ik hiernaar kan handelen.

Wat me het meest is bijgebleven is dit stukje tekst uit het boek:
'Wanneer we volledig voelen, laten we de erfenis van wat ons is overkomen los en gaan we verder met ons leven. Wat er is gebeurd zal altijd een deel van ons blijven, maar het is dan niet langer iets wat nog weergalmt in onze huidige werkelijkheid, maar iets naars wat ons in het verleden is overkomen.'

Gids voor schaduwwerk is een helder, toegankelijk, leerzaam en inspirerend boek over het ontdekken, aanpakken en herstellen van je schaduwen. Het verhaal begint bij de basis, maar gaat de diepte in. Naast kennis en inzichten biedt Mary Mueller Shutan ook tips, handvatten en oefeningen voor zelfonderzoek. Dit is echt een boek dat ik ieder half jaar opnieuw ga lezen, om mijn eigen persoonlijke ontwikkeling voort te zetten. Dit boek is echt een aanrader voor iedereen die met zijn schaduwkanten aan de slag wil gaan.

Meer recensies van KimCoenen85