Een originele, indrukwekkende & pakkende YA

KimCoenen85 30 augustus 2024
Ik was dolblij toen ik van Uitgeverij The House of Books een mailtje ontving dat ik een recensie-exemplaar van dit boek kreeg. Dit boek staat namelijk, na de enthousiaste en lovende reacties, hoog op mijn wensenlijstje. Eindelijk is het boek vertaald naar het Nederlands en kan ik er dus van gaan genieten. Het is het eerste boek van Rebecca Ross dat ik ga lezen, dus ik ben erg benieuwd of haar schrijfstijl én natuurlijk de vertaling me aanspreekt en zo weet te pakken als dat iedereen zegt.

In een wrede wereld heerst er een oorlog tussen twee goden. Iris Winnow probeert haar leven zo leefbaar mogelijk op de rails te houden, maar dat valt niet mee. Haar broer is namelijk vertrokken naar het front en wordt sindsdien vermist. Haar moeder worstelt met een verslaving. Het is dus aan Iris om de familie te onderhouden. Ze heeft haar droombaan gevonden bij de krant de Oath Gazette, waar ze met de arrogante Roman Kitt moet concurreren voor een promotie als vaste columnist. Thuis schrijft Winnow met de typemachine van haar oma brieven naar haar broer aan het front, alleen op magische wijze belanden de brieven in handen van Roman. Hij schrijft haar anoniem terug en de twee krijgen een band. Deze band wordt nog groter als Iris naar het front trekt om daar aan de slag te gaan als oorlogsjournaliste...

Wat een verslavende, mega goede en indrukwekkende young adult. Na het lezen van dit eerste deel kan ik zeggen dat ik echt fan ben van de schrijfstijl van Rebecca Ross en de goede vertaling, waardoor je echt in het vlotte en levendig geschreven verhaal op kan gaan. Het boek leest echt als een trein, zit goed in elkaar en het verhaal wist me echt te raken.

We lezen het verhaal vanuit een alwetend perspectief dat zowel Iris als Roman volgt. Al ligt de nadruk op Iris als hoofdpersonage. De twee zijn geweldig en mooi uitgewerkt en zijn, naast dat ze twee enorme tegenstrijdige persoonlijkheden zijn, realistisch en je kan je in hen beiden verplaatsen. Daarbij weet Rebecca Ross door hun uiteenlopende persoonlijkheden een heerlijk spanningsveld op te bouwen.

Het verhaal is opgebouwd uit drie delen en begint met een pakkend proloog, waarbij Forest, de broer van Iris, op de trein stapt naar het front om te strijden in de oorlog. Ook de huidige werksituatie en het leven van Iris op dat moment wordt goed neergezet, alvorens het verhaal verder van start gaat. De magie wordt er langzaam ingebouwd, waardoor je er gemakkelijk in meegaat en het echt past in de verhaallijn.

Het verhaal kent verrassende wendingen en gebeurtenissen en kent een goede combinatie van een heerlijke romance, een goede fantasy en een spannend oorlogsverhaal. Hierdoor is het een uniek, origineel en pakkend verhaal geworden, dat verslavend leuk is. Wel moet ik bekennen dat ik na het lezen van het epiloog even niet wist waar ik het had door de cliffhanger waarmee het eerste deel afsluit.

Hemelse rivalen is het eerste deel van een originele, indrukwekkende en pakkende young adult. Rebecca Ross heeft een vlotte, fantasierijke en levendige schrijfstijl en het boek leest ontzettend gemakkelijk weg. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en het verhaal is een prachtige mix van een heerlijke romance, veel fantasie en een spannend oorlogsverhaal. Ik kijk enorm uit naar deel twee.

Meer recensies van KimCoenen85