Een mooie, goede en pakkende historische roman

KimCoenen85 16 oktober 2024
Na het lezen van De erfenis van Hollythorne House kijk ik ontzettend uit naar het nieuwe boek van Sarah Ladd. Als ambassadeur van Tijdloze liefde heb ik een recensie-exemplaar van deze veelbelovende historische roman ontvangen. Super bedankt. Ik hoop op weer zo'n pakkend, meeslepend en goed verhaal als haar vorige boek.

De vader van Alicia heeft Alica van jongs af aan alles geleerd over antiek. Alicia heeft dan ook de droom om taxateur te worden, maar als vrouw zijn de mogelijkheden beperkt. Wanneer Alicia de kans krijgt om de privécollectie op Cloverton Hall te indexeren, grijpt ze direct haar kans en gaat ze de uitdaging aan. Verkoper Lucas heeft in de tussentijd zijn oog laten vallen op de verzameling. Samen komen ze erachter dat een deel van de collectie vervalst is en dat een van de beroemde stukken uit de collectie beschadigd is. Ondanks dat Alicia en Lucas twee rivalen zijn, besluiten ze om samen te werken. Zal het hen lukken de waarheid boven tafel te krijgen?

Heerlijk! Wat een fijne, levendige en mooie historische roman is dit. Sarah Ladd heeft een vlotte en levendige schrijfstijl en weet haar verhaal met sfeer, gevoel en emotie op je over te brengen. Daarbij is het geen 'standaard' verhaal en maakt de voor haar tijd geëmancipeerde Alicia dit tot een prachtig en overtuigend verhaal.

Alicia is mooi, realistisch en met aandacht neergezet. Als lezer kan je je gemakkelijk in het personage verplaatsen en met haar meegaan in de verhaallijn. Ik vind het sterk hoe Alicia zoekende is naar tot wat 'toegestaan en getolereerd' wordt voor een vrouw in die tijd en haar eigen wil, wensen en dromen. Daarbij is het een slimme en doortastende vrouw, waardoor dat scherpheid geeft aan het verhaal. Naast Alicia zijn ook de andere personages ook goed uitgewerkt. Zeker Lucas, die geïntrigeerd is door Alicia, geeft een zeker spanning in de verhaallijn.

Het verhaal wordt mooi opgebouwd en begint op het moment dat Alicia alleen nog maar droomt om taxateur te worden en verder een veilig en geïsoleerd leven leeft. Vanuit hier wordt het verhaal mooi opgebouwd, als Alicia gevraagd wordt om de privécollectie op Cloverton Hall te indexeren. Wat dit verhaal sterk maakt is dat er ook een mooie verhaallijn in het verhaal zit rondom de antiek en het mysterie van de vervalsingen die opdoemen. Dit alles naast een mooie opbloeiende liefde. Zeker omdat de nadruk ligt op het verhaal rondom de antiekcollectie is het een pakkend, boeiend en goed verhaal. Zeker omdat het een verrassend plot kent. Daarbij wordt ook het liefdesverhaal mooi, al wel redelijk cliché afgesloten.

Het bedrog van Cloverton Hall is een mooie, goede en pakkende historische roman. De personages en het verhaal zijn levendig, vlot en met sfeer en gevoel uitgewerkt. Daarbij is het niet alleen een liefdesverhaal, maar bevat dit boek ook een goed verhaal rondom de vervalsing van het antiek en het achterhalen van de dader(s).

Meer recensies van KimCoenen85