Een origineel, pakkend en verslavend goed vervolg

KimCoenen85 27 augustus 2024
Ik ben na het lezen van de eerste vier delen van de serie MEGA fan van Deborah Harkness. Ik keek dan ook ontzettend uit naar dit nieuwe en vijfde deel. Hoe gaat het verder met Diana, Matthew en hun twee kinderen. Ik ben wel erg blij dat deze weer vanuit Diana's perspectief gaat zijn, in tegenstelling dus tot deel vier. Hierdoor heb ik hoge verwachtingen.

Wanneer Diana met haar dochtertje thuis komt, treffen ze voor hun huis een stervende raaf aan. Het is de voorbode van een onheilspellende uitnodiging: 'Het is tijd dat je naar huis komt, Diana'.
Diana is naast historicus ook heks en is getrouwd met Matthew, een wetenschapper en vampier. Hun intense liefde zorgde al voor de nodige opschudding en maakt donkere krachten in Diana wakker maar verbrak hiermee ook het verbond tussen de heksen, demonen en vampieren. De machthebbers van de Congregatie hebben besloten de magische krachten van hun kinderen Pip en Rebecca te testen. Diana is bezorgd over hun veiligheid en besluit dat ze voor haar gezin een andere toekomst wil. Ze reist naar Ravenswood, het huis van de familie Proctor, waar haar oudtante haar meer leert over hogere magie. Hiermee begint voor Diana een nieuw tijdperk: ze leert meer over haar familieverleden en haar eigen verlangen naar het gebruik van haar magische krachten.

GEWELDIG! Wat een mooi, origineel en pakkend vervolg. Nadat deel vier toch een klein tikkeltje minder was doordat het verhaal niet meer vanuit Diana geschreven was, zijn Diana en Matthew in dit deel weer helemaal terug. En ook met wat voor een verhaal?! Deborah Harkness weet me weer zonder problemen de magische wereld in te trekken waar mensen, heksen, vampiers en demonen leven. Ze weet de omgeving, situatie en zeker de geschiedenis levendig, beeldend en met sfeer te beschrijven.Dit deel staat weer volop in het teken van Diana, Matthew en hun kinderen Philippe en Rebecca. In de voorgaande delen leerde en ontdekte we al meer over de familiegeschiedenis van Matthew, in dit deel duiken we de familie en heksen geschiedenis in van Diana. Ze gaat haar oudtante bezoeken nadat er een stervende raaf voor hun voordeur verschijnt. Hierdoor krijgen de personages en de geschiedenis van Diana veel meer inhoud. Daarbij is ook de hele stamboom van de familie Proctor en dus Diana goed uitgewerkt in het verhaal.

Het verhaal begint direct pakkend met de stervende raaf, waardoor er een nieuw avontuur en verhaal wordt ontluikt. Ook ditmaal kent het verhaal weer veel (oude en nieuwe) personages, die met aandacht zijn neergezet. Ondanks dat het veel personages zijn, zijn ze zo divers, en ook een aantal bekenden uit de voorgaande delen, dat ze goed van elkaar te onderscheiden zijn. Het is een intrigerend en pakkend verhaal over de verschillende heksencoven, Congregatie als wel een heel stuk geschiedenis. Dit alles weet het tot een pakkend, boeiend en verslavend goed verhaal te maken. Hierdoor heb ik dan ook tot midden in de nacht zitten lezen, omdat ik wilde weten hoe het verhaal ging eindigen. Ik kan je vertellen, met een dikke cliffhanger

Het teken van de vogel is een origineel, pakkend en verslavend goed vervolg van Diana, Matthew en hun twee kinderen. Ditmaal duiken we de familiegeschiedenis in van Diana, met een spannend, magisch en indrukwekkend verhaal tot vervolg. De personages, het tijdsbeeld en het verhaal zijn weer prachtig uitgewerkt en ik kijk enorm uit naar het vervolg.

Meer recensies van KimCoenen85