Een avontuurlijk, fantasierijk en onwijs verslavend jeugdboek/young adult

KimCoenen85 24 oktober 2024
Alleen al de gedetailleerde, speelse en avontuurlijke cover weet direct mijn nieuwsgierigheid en interesse te wekken voor dit eerste deel van een nieuw young adult serie. Het is het eerste boek van Vashti Hardy die ik ga lezen, maar ik heb ontzettend hoge en goede verwachtingen aangezien haar boeken al in veel talen zijn uitgegeven.

Arthur en Maud Helderstorm zijn ontzettend verdrietig als ze te horen krijgen dat hun vader, een dappere ontdekkingsreiziger, om het leven is gekomen tijdens zijn missie om het meest zuidelijkste punt van de aarde te bereiken. Daarnaast wordt hun vader ook nog eens beschuldigd van het stelen van brandstof. Arthur en Maud geloven niets van deze verhalen en ze reageren op een advertentie om deel te nemen aan een nieuwe poging om Zuid-Polaris te bereiken. Hierdoor hopen ze de echte waarheid te ontdekken... en de reputatie van hun vader te kunnen herstellen. Zal het Arthur en Maud lukken om de antwoorden boven tafel te krijgen?

Dit boek is echt een groot, spannend, fantasierijk en mooi avontuur. Vashti Hardy heeft een beeldende, actievolle en vlotte schrijfstijl en gelijk na het lezen van de eerste pagina's wordt je meegezogen in het verhaal van Arthur en Maud.

Beide jonge kinderen zijn geweldig en met aandacht uitgewerkt. Als lezer kruip je echt in hun huid en beleef je vanuit hun ogen deze magische, spannende en avontuurlijke reis. Ook de andere personages zijn mooi uitgewerkt. Hierbij heeft Vashti Hardy duidelijk unieke en heel uiteenlopende personages gebruikt die allemaal iets eigens en karakteristiek hebben, waardoor ze gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.

Het verhaal begint op het moment dat Arthur en Maud het nieuws krijgen dat hun vader bij een ontdekkingsreis om het leven is gekomen. Hiermee weet Vashti Hardy gelijk een enorm gevoel van empathie op te roepen, zeker omdat Arthur en Maud hierdoor in een verschrikkelijke situatie terechtkomen. Wanneer Arthur en Maud besluiten op zoek te gaan naar antwoorden volgt een pakkend, spannend en veelzijdig avontuur die vele wendingen en gebeurtenissen kent. Hierdoor zit je als lezer echt gekluisterd aan het boek en wil je weten of het goed gaat komen met Arthur en Maud. Er volgt een verrassend plot dat anders is dan ik verwacht had, dat maakt het verhaal nog net een tikkeltje origineler. In het verhaal zijn ook op prachtige wijze diverse thema's verwerkt, waaronder moed, familie, rouw, vriendschap en veerkracht.

Het wolkenschip is een avontuurlijk, fantasierijk en onwijs verslavend jeugdboek/young adult. Het is beeldend, actievol en lekker vlot geschreven waardoor je echt door het verhaal wordt meegezogen naar de magische wereld van Arthur en Maud. Zowel de personages, diverse thema's als de verhaallijn zijn verrassend en erg goed uitgewerkt. Het boek wist me van het begin tot het einde in zijn greep te houden, ik ben fan van Vashti Hardy en haar heerlijke schrijfstijl.

Meer recensies van KimCoenen85