Een intrigerende en aangrijpende roman

KimCoenen85 03 oktober 2024
Door Uitgeverij Elikser werd ik verrast met weer eens een compleet ander boek dan anders. Het boek heeft een wat vreemde cover voor een boek en ik moet zeggen dat het me persoonlijk niet direct zal aanspreken, tot het pakken en lezen van het boek. Wel maakt de flaptekst me nieuwsgierig naar het verhaal. Ik ben erg benieuwd.

Op haar 24ste won de ambitieuze Anna een grote kleinkunstprijs. Niets lijkt op dat moment deze powervrouw nog in de weg te staan. Helaas krijgt ze te maken met een tegenslag, die haar leven op een dwaalspoor brengt. Anna start een zoektocht naar een waarheid die ze eigenlijk niet wil kennen. De weg van Anna volgen we door de ogen van Christopher, kinderarts in Groot-Brittanniƫ en door de ogen van Helen, zijn vrouw die huisarts is. Ondanks dat hun delen hun dramatiek kennen, draait het in alles om Anna. De bron van het zwijgen, ligt al 25 jaar begraven op het kerkhof in Rotterdam. Hier begon het leven van Anna, met haar jong gestorven moeder en haar hevige liefde. Hiervoor moest Anna een hele hoge rekening betalen.

Wat een intrigerend en aangrijpend verhaal. Marianne van den Herik heeft een wat beschrijvende schrijfstijl, waarmee ze ons meeneemt naar een leven waarin ze vanuit verschillende gezichtspunten het leven van Anna beschrijft. Het verhaal is opgedeeld in verschillende delen, waarbij we het verhaal lezen vanuit verschillende personages, die realistisch sterk en goed zijn uitgewerkt, maar waarbij het bij hen allen voor het grootste gedeelte draait rondom Anna die aan een traumatische gebeurtenis ten onder gaat.

Het verhaal is goed opgebouwd en begint op het moment dat Anna nog in haar kracht staat en net een grote kleinkunstprijs heeft gewonnen. Wanneer Anna een tegenslag krijgt komen er dingen naar boven waarover in haar jeugd is gezwegen en die haar nu langzaam aan kapot maken. Marianne van den Herik weet de strijd die Anna ervaart erom goed en realistisch te beschrijven. Zeker doordat Marianne van den Herik wisselt van perspectief vanuit Anna zelf, hoe ze alles ervaart en eraan kapot gaat, als wel verschillende mensen in haar omgeving, waaronder een kinderarts en huisarts. Daarbij wordt je als lezer ook in het ongewisse gehouden, want waarover is gezwegen? Het is een intrigerende roman, die laat zien hoe iemand met vallen en opstaan vecht tegen de verzwegen demonen uit haar jeugd.

Het zwijgen is een meeslepende, intrigerende en aangrijpende roman. Marianne van den Herik heeft een beschrijvende schrijfstijl en ze weet de strijd en de impact van iemand die lijdt onder een jeugdtrauma waarover altijd is gezwegen op aangrijpende wijze en vanuit verschillende gezichtspunten te beschrijven.

Meer recensies van KimCoenen85