Spannende, indrukwekkende en erg goede thriller

KimCoenen85 24 juli 2024
Aangezien deze thriller lovende recensies en reacties kreeg was mijn interesse voor deze Belgische thrillerschrijfster gewekt. Nu is het moment daar en ga ik eindelijk van de thriller van Sofie Delporte genieten. Wel zijn mijn verwachtingen nu erg hoog en ik hoop dan ook op een pakkend, spannend en goed verhaal.

Een jonge lerares maakt heftige dingen mee, waarna ze besluit haar spullen te pakken en een nieuw bestaan op te bouwen in een stad aan zee. Ze ontmoet een charismatische muzikant en ze denkt opnieuw haar geluk gevonden te hebben. Helaas heeft ze het mis.
Inspecteur Olivia Leroy is recent overgestapt naar het Bureau Vermiste Personen. Olivia worstelt met zichzelf, haar liefdesleven en de rest van de wereld. In de Polders wordt een lichaam van een onbekende vrouw opgegraven. Olivia wordt op de zaak gezet om het slachtoffer te identificeren. Olivia is vastbesloten om de zaak op te lossen en bijt zich in de zaak vast. Helaas zijn er weinig aanknopingspunten en lijkt ieder spoor dood te lopen. Dan wordt er in de buurt een tweede lijk gevonden. De moordsectie focust zich op het vinden van de dader, terwijl Olivia ondertussen stug haar eigen onderzoek doorzet. Dit wordt haar niet in dank afgenomen. Om de slachtoffers te voorzien van namen, kan Olivia ervoor zorgen dat de moordenaar niet vrijuit gaat, zal Olivia haar eigen blinde vlekken onder ogen zien?

Wat een spannend, meeslepend en goed verhaal. Sofie Delporte heeft een levendige, vlotte en krachtige schrijfstijl en ik ben vooral erg onder de indruk hoe Sofie Delporte de verschillende personages en de psychologie hiervan weet neer te zetten. Hier heeft ze overduidelijk veel tijd en aandacht aan besteed. Het verhaal is ingesproken door Inge Ipenburg die een prettig stemgeluid en fijn spreektempo heeft.

We volgen het verhaal van rechercheur Olivia Leroy. Olivia is erg realistisch, sterk en goed neergezet en uitgewerkt. Ze is alles behalve doorsnee en naarmate het verhaal volgt en we meer over het verleden van Olivia te weten komen, hoe meer puzzelstukjes op zijn plek vallen waarom Olivia handelt zoals ze handelt. Daarbij laat Sofie Delporte het personage gedurende de zaak een mooie groei doormaken en voel je als luisteraar haar gevoelens en worstelingen waarmee ze door het leven gaat. Hetzelfde geldt voor de overige personages. Ze zijn divers, verschillend en realistisch neergezet.

De verhaallijn heeft een goede opbouw en heeft verschillende lijnen die we volgen met natuurlijk als hoofdlijn de zaak van de twee ongeïdentificeerde vrouwen. Doordat het verhaal breder is dan enkel de zaak en ook het personage Olivia verder wordt uitgediept, wordt het een goed verhaal dat waargebeurd aanvoelt. De manier waarop de zaak wordt onderzocht en de doodlopende sporen, geven ook het gevoel van een waargebeurd verhaal. Ik vind de (plot)twists in het verhaal erg sterk en hiermee weet Sofie Delporte de spanning erg hoog te houden. Daarbij zit alles goed doordacht in elkaar en laat ze met een sterk plot de puzzelstukjes perfect in elkaar vallen en wordt de zaak volledig opgelost.

Ik kan je redden is een spannende, indrukwekkende en erg goede thriller. Sofie Delporte heeft een levendig, vlotte en krachtige schrijfstijl en weet de sfeer, maar ook de personages erg goed neer te zetten en uit te werken. Het is een verhaal vol verrassende wendingen en gebeurtenissen waardoor het verhaal je tot het einde in zijn greep houdt.

Meer recensies van KimCoenen85