Een bijzondere, unieke en fascinerende roman

KimCoenen85 20 oktober 2024
Ik werd blij verrast door Uitgeverij AmboAnthos met een prachtig pakketje van deze veelbelovende roman van Sally Rooney. Het is mijn eerste boek van Sally Rooney dat ik ga lezen, maar ik heb ontzettend hoge verwachtingen door de enthousiaste recensies die ik van haar vorige boeken las. De cover zou niet direct mijn aandacht trekken, alhoewel het een originele, opvallende en sprekende cover is.

De broers Peter en Ivan Koubek hebben, buiten het feit dat ze broers zijn, weinig met elkaar gemeen. Peter, in de dertig, en een succesvolle advocaat in Dublin en stelt zich onaantastbaar op. Nadat hun vader overlijdt, past hij zelfmedicatie toe om te kunnen slapen. Daarbij worstelt hij met twee relaties met totaal verschillende vrouwen. Zijn eerste liefde Sylvia en Noami die het leven niet serieus neemt. Ivan is tweeëntwintig en professioneel schaakspeler. Hij is sociaal, mega onhandig en het liefst alleen. Ofwel, precies het tegenovergestelde van zijn broer. In de weken na de dood van zijn vader ontmoet hij Margaret, een oudere vrouw die net uit een turbulente fase in haar leven. Al snel zijn hun levens met elkaar vervlochten. Beide broers en hun naasten beleven een nieuwe fase, waarin verlangen, wanhoop en mogelijkheden elkaar afwisselen. Hoeveel kan het leven aan zonder te barsten?

Wat een bijzonder, fascinerend en intrigerend verhaal. Het duurde even voordat het verhaal mij te pakken had, maar daarna was het boek echt verslavend en kon ik het nog maar moeilijk wegleggen. Sally Rooney heeft een unieke, eigen schrijfstijl.

We volgen het verhaal van de twee broers Peter en Ivan die elkaar gedurende de hoofdstukken afwisselen. Ondanks dat het twee totaal verschillende, unieke, excentrieke en goed uitgewerkte personages zijn, worstelen ze beiden met de druk en het stigma dat de maatschappij hen oplegt, waardoor ze zich in een hokje geplaatst voelen, waarin ze zich niet thuis voelen. Ze gaan hierdoor bij tijden gebukt onder de druk van het leven.

Het verhaal kent een mooie en pakkende opbouw en al gauw ga je helemaal op in het boeiende en fascinerende leven dat beide broers leven. Soms kruisen de twee levens elkaars pad en ondanks dat ze beide totaal van elkaar verschillen worstelen ze beide op eigen wijze met de gegeneraliseerde normen en waarden. Ook de rouw om hun vader en de verbondenheid die ze daarmee verloren zijn speelt een belangrijke rode draad door het verhaal.

Intermezzo is een bijzondere, unieke en fascinerende roman. Sally Rooney heeft een uitgesproken en unieke schrijfstijl die ondanks dat het in het begin even wennen was, me al snel te pakken had. We volgen het verhaal van twee totaal verschillende broers die gebukt gaan onder de generaliserende normen en waarden van de samenleving en zoeken naar zichzelf en het geluk in het leven. Erg bijzonder!

Meer recensies van KimCoenen85