Een heerlijk, leuk en grappig vervolg

KimCoenen85 13 juli 2024
Na het luisteren van De Franse slag, ben ik erg benieuwd naar de hierop volgende delen van de serie. Wie is Josefien? Het was niet direct een personage dat me is bijgebleven uit deel één. Toch heb ik weer goede verwachtingen en hoop ik weer een levendig en vlot verhaal met liefde, humor en zoals bij Renée hoort ook lekker eten.

Wanneer Josefien scheidt van Engelsman Benedict besluit ze terug te keren naar Nederland en dichter bij haar familie te gaan wonen. In Nederland wil ze een eigen vegan patisserie beginnen. Over één ding is Josefien 100% zeker: voorlopig geen man meer in haar leven. Dan leert ze de aantrekkelijke Luke Lovegrow kennen, wéér een Engelsman. Twee grotere tegenpolen dan deze twee kan je je niet bedenken. Hij is overtuigd vleeseter, conservatief en een tikkeltje seksistisch., Josefien is daarentegen vegan, progressief en een overtuigd feminist. Zal er ondanks deze berg aan verschillen iets opbloeien tussen de twee? Aan vuurwerk is in ieder geval geen gebrek.

Wederom een ontzettend leuke, grappige en mooie feelgood van Renée Olsthoorn. Renée Olsthoorn heeft echt een feelgood schrijfstijl. Al haar verhalen lezen vlot, bevatten liefde en humor en zijn levendig en luchtig geschreven. Zo ook dit tweede deel van Happy in de Hofstad serie.

Dit deel is geschreven vanuit Josefien Boterenbrood, het nichtje van Eva, waarover het eerste deel ging. Aangezien Josefien me niet echt is bijgebleven uit deel één leer ik pas in dit deel het personage kennen. Heel eerlijk gezegd had ik lange tijd nodig om me echt te kunnen verplaatsen in Josefien. Ook Luke, vond ik op het eerste gezicht een hele vreemde vogel en vroeg ik me meermaals af waarom Josefien die confrontaties met zo'n man aan bleef gaan. Later draaide het personage bij en vond ik het een veel leuker personage.

Het verhaal wordt leuk opgebouwd. Het is leuk hoe Renée eerst nog wat schrijft over het leven van Josefien in Engeland voordat ze naar Nederland vertrekt om een nieuw bestaan op te bouwen. De familie Botenbrood vind ik echt een geweldig uitgewerkte familie. Daar kan ik echt geen genoeg van krijgen. De verhoudingen met de drie Marijkes en Berend zijn echt geweldig leuk. Ondanks dat dit verhaal van Josefien en Luke me wat minder aansprak dan deel één, waarschijnlijk door de felle discussies van de twee, heb ik wel enorm genoten van deze gekke en uitgesproken familie.

Josefiens zevende hemel is een heerlijk, leuk en grappig vervolg op De Franse slag. Het is weer heerlijk vlot, levendig en luchtig geschreven. Het verhaal en de personages spraken me wat minder aan. Toch heb ik onwijs genoten van de familie Botenbrood want dat is zo'n geweldig leuke en goed uitgewerkte familie. Heel benieuwd naar deel drie.

Meer recensies van KimCoenen85