Een heerlijke (Valentijns)novelle om bij weg te dromen

KimCoenen85 12 februari 2024
Na het lezen van de kerstnovelle en haar nieuwste boek Een schot in de roos, heb ik ook erg veel zin om aan deze novelle te beginnen. Inmiddels kan ik zeggen, dat ik echt fan ben geworden van de heerlijke vlotte en levendige schrijfstijl met veel humor van Iris. Hierdoor zijn mijn verwachtingen voor deze novelle dan ook hoog gespannen. Op de cover zien we een fot van een vrouw die uitkijkt over de Theems met de stad Londen in de verte. De titel is er op leuke wijze bij geplaatst.

Het geloof in de liefde vervliegt bij Hannah plotsklaps, wanneer ze haar vriend met oud en nieuw met een andere vrouw betrapt. Direct daarna wordt ze ook nog eens geconfronteerd met haar verschrikkelijke baas, de jonge directeur van een grootwarenhuis, om twee weken lang mee op een zakenreis naar Londen te gaan. Hun nieuwste filiaal loopt daar niet naar behoren en ze zijn gedwongen om samen met een ingehuurd marketingteam hierheen te vliegen en proberen de zaken op orde te krijgen. Het is bijna Valentijn en Hannah onderneemt elke poging om ieder teken dat ze hiervan mee krijgt te negeren. Haar baas, die een hoogst verwarrende en menselijke kant blijkt te hebben en de vrouw van het marketingteam dat haar net iets te bekend voorkomt geven haar meer dan genoeg zorgen.

De verhalen van Iris Visser zijn stuk voor stuk pareltjes om van te genieten, zo ook deze heerlijke (Valentijns)novelle. Iris Visser heeft een hele levendige, luchtige en vlotte schrijfstijl en een heerlijk gevoel voor humor dat in grote mate terugkomt in dit heerlijke verhaal. Hierdoor is het een verhaal waar je helemaal in op kan gaan en je samen met Hannah in Londen waant.

Hannah is enorm leuk, realistisch en goed neergezet. In deze redelijk doorsnee vrouw met een mooie dosis ambitie kan ik als lezer zonder moeite in verplaatsen. Naast Hannah zijn ook Dante, Tijn, Merel heerlijk divers en met veel gevoel en finesse neergezet. Het zijn stuk voor stuk personages geworden die ik levendig voor me zie.

Het verhaal heeft een heerlijke, mooie en leuke verhaallijn. Het kent een flinke portie drama, ups en downs, liefde en passie en vooral veel humor. Iris Visser weet in deze novelle precies de balans te pakken voor de hoeveelheid verhaallijn die in een novelle past. Toen ik begon, kon ik het boek niet wegleggen voordat het uit was. Ondanks dat je sommige gebeurtenissen wel ziet aankomen, weet Iris er keer op keer een verrassende draai aan te geven, waardoor ik in volle teugen geniet.

Liefs uit Londen is een ongelofelijk leuke (Valentijns) novelle om van te smullen. Eén waarschuwing vooraf, als je hieraan begint, leg je het niet meer weg voordat hij uit is. Het is echt een op en top feelgood die heerlijk vlot, levendig, luchtig en met veel humor geschreven is. Deze moet je absoluut gaan lezen.

Meer recensies van KimCoenen85