Een bijzondere, krachtige en fascinerende roman

KimCoenen85 28 oktober 2024
Van Uitgeverij AmboAnthos kreeg ik een recensie-exemplaar van deze bijzondere roman toegestuurd. Alleen al de cover en de titel die opmerkelijk zijn, maken me nieuwsgierig. Het is mijn eerste kennismaking met de schrijver Lex Paleaux en ik ben erg benieuwd naar zijn schrijfstijl.

Quintin is zestien jaar en is net ontslagen uit een jeugdinrichting, als het weer opnieuw misloopt in zijn leven. Zijn ouders en grootouders zijn ten einde raad en sturen Quintin naar een afgelegen gebied in Canada. Hier komt hij in een streng religieuze gemeenschap terecht. De tijd lijkt hier te hebben stilgestaan. De genegenheid en sturing die Quintin kent lijkt hier ver te zoeken. Hij komt terecht in een liefdeloos gastgezin dat hem vooral ziet als een gratis huishoudelijke hulp. Daarnaast wordt Quintin 'uitgeleend' aan een boer, die het als zijn taak ziet om Quintin met de harde hand weer op het rechte pad te krijgen. Onder de barre omstandigheden blijft Quintin met een open blik naar de wereld kijken. Hij geniet van het ruige land en hij weet onverwachte vriendschappen te sluiten met een peuter, een kalfje en een dakloze indiaan en Mike, de domineeszoon. Zal het Canada-avontuur voor Quintin een ommekeer in zijn leven betekenen? Of wordt hij door deze ervaring nog verder getraumatiseerd?

Wat een fascinerende, krachtige en bijzondere roman. Het is een opmerkelijk, origineel maar enorm intrigerend boek dat echt iets bij me wist los te maken. Daarbij kent het verhaal bijzondere levenslessen, inzichten en boodschappen en laat het verhaal je echt nadenken over je leven en de invulling hiervan. Lex Paleaux heeft een vlotte en meeslepende schrijfstijl.

We volgen het verhaal van de zestienjarige Quintin. Als lezer kruip je echt in de huid van dit jonge en nog onvolwassen personage. Het is een opmerkelijk, uniek en excentriek personage dat met aandacht en finesse is uitgewerkt. Ook de overige personages zijn allemaal uniek, divers en lekker uitgesproken. Dit zorgt voor een sterk, krachtig en bovenal bijzonder verhaal.

Het verhaal wordt mooi opgebouwd en we volgen Quintin die na heel wat tegenslagen in zijn leven door zijn ouders en grootouders naar een afgelegen gebied in Canada wordt gestuurd. Naast het intrigerende en bijzondere verhaal in het heden, wisselt het verhaal zich af met flashbacks uit het verleden van Quintin als er heftige en nare dingen gebeuren in Canada. Hiermee weet Lex Paleaux het verhaal echt te verrijken en te versterken. Het Godsdienstige element dat door het verhaal verweven zit, was in het begin wat wennen, maar het past perfect in het verhaal en hiermee weet Lex Paleaux bepaalde levenslessen en boodschappen extra kracht te geven.

Het is een krachtig en opmerkelijk verhaal en weet je echt te boeien door de wendingen en gebeurtenissen die meermaals best wel schokkend en heftig zijn. Juist door de veerkracht, hoop en positieve blik die Quintin ondanks alles blijft hebben, waarin hij zoekt naar zijn weg in het leven is erg mooi uitgewerkt.

Liften naar de hemel is een bijzondere, krachtige en fascinerende roman. Het is echt een bijzonder verhaal dat je moet gaan ervaren. Het verhaal bevat karakteristieke, unieke en prachtige uitgewerkte personages en Lex Paleaux weet een originele, heftige maar wel pakkende verhaallijn neer te zetten. Dit bijzondere verhaal is er eentje die me zeker bij blijft. Dit is echt een leestip!

Meer recensies van KimCoenen85