Een meeslepende, pakkende en aangrijpende historische roman

KimCoenen85 05 oktober 2024
Ik heb al met veel plezier een thriller van Johnny Bolleé gelezen, dit is zijn eerste overstap naar een historische roman. Aangezien dit een heel ander genre is, ben ik erg benieuwd hoe hij dit aanpakt en wat hij weet neer te zetten. Ik weet in ieder geval dat mijn nieuwsgierigheid torenhoog is.

New York, 1928. De twintigjarige Lily Appleton woont samen met haar welgestelde ouders in Chelsea, NYC. Haar leven ziet er rooskleurig uit, want ze heeft ook een verloofde Raymond aan de haak geslagen en ook op professioneel vlak zit haar alles mee. Ze krijgt haar droombaan van maître d’hotel Oscar Tschirky in het wereldberoemde Waldorf-Astoria. Dat is op dat moment nog het meest prestigieuze hotel van die tijd. De beurskrach van 1929 maakt een einde aan het onbekommerde bestaan van Lily. De grote depressie slaat toe en Lily krijgt een opeenstapeling van tegenslagen en dramatische gebeurtenissen voor haar kiezen. Met vallen en opstaan lukt het haar om haar hoofd boven water te houden. Tot een verborgen gebleven gebeurtenis uit haar verleden die haar opnieuw onderuit haalt en haar leven voorgoed verandert.

Wat een pakkend, meeslepend en intens verhaal. Aster Borg weet zijn verhaal met sfeer, gevoel en beeldend te beschrijven. Hij weet zowel het tijdsbeeld en de personages zo te verwoorden dat je je in 1928 waant in het leven van Lily.

We lezen het verhaal door de ogen van Lily. Dit zorgzame, liefdevolle en pure meisje is naast haar zachtheid ook een krachtige en doortastende vrouw die zich niet klein laat krijgen. Het is een personage dat je dan ook als lezer snel in je hart sluit. Het personage is daarbij, net als alle andere personages, heel realistisch neergezet. Aster Borg weet de realistische en harde werkelijkheid van die tijd krachtig en sterk te verwoorden.

Het verhaal kent een mooie opbouw en begint op het moment dat het leven, maar ook het gezin van Lily Appleton nog goede tijden kent, door de tegenslag die wat later volgt, weet Aster Borg de impact en de heftigheid van de situatie en gebeurtenis zo te verwoorden, dat de gebeurtenissen je raken. Zeker wanneer dit een domino-effect heeft op hun leven. Het verhaal weet je constant te boeien omdat de gebeurtenissen, met name heftige, elkaar blijven opvolgen. Ook weet Aster Borg een blik in de toekomst te geven, vele jaren later, wat je nog nieuwsgieriger maakt, naar wat er in de tussentijd gebeurt is. Het eerste deel eindigt met een ongelofelijke cliffhanger.

Waar de mist niet kan komen - Lily is een meeslepende, pakkende en aangrijpende historische roman. Aster Borg heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet zowel het tijdsbeeld als de personages sterk te beschrijven. Het is wel een heftig verhaal, maar het hoofdpersonage Lily is een sterke, daadkrachtige en vooral lieve jonge vrouw, waar je als lezer haar bewondert en in haar hart sluit. Ik kijk uit naar deel twee.

Meer recensies van KimCoenen85