Een leuke, fijne en grappige novelle

KimCoenen85 11 augustus 2024
Na Bitterzoet is dit de tweede novelle die ik van Stephanie van der Pol ga lezen. Ik heb dus al een idee wat ik kan en mag verwachten. De novelle heeft echt een op en top feelgood cover van een knus oud huisje omringd door bomen. Ook de titel en ondertitel geven me, misschien ook als Brabander zijnde, een knus en warm gevoel.

Marije en Huub zijn getrouwd en hebben twee jonge kinderen. Daarnaast runt ze haar eigen kledingzaak in Klinkert. Haar huwelijk staat een beetje op een laag pitje. Dat verandert snel als Lola in het dorp komt. Lola is precies het tegenovergestelde van Marije: extravert, zelfverzekerd en onbezorgd. Ze worden al snel dikke vriendinnen en Lola helpt Marije graag een handje mee met het zomerfeest. Daarnaast geeft ze Marije ook advies om haar huwelijk weer nieuw leven in te blazen. Alleen dan komt Marije erachter dat Lola een affaire heeft met een getrouwde man. Hun vriendschap komt op losse schroeven te staan. Is Lola wel echt te vertrouwen?

Wat een erg leuke, knusse en verrassende novelle. Stephanie Van Der Pol heeft een levendige, vlotte en luchtige schrijfstijl en neemt je mee in een leuk verhaal.

We volgen het verhaal van Marije en Lola. Twee grotere tegenpolen kan je niet vinden qua verschillende typen vrouwen. De dorpse Marije die een introvert en redelijk rustig leventje leidt en de bruisende en zelfverzekerde Lola uit de stad die graag de boel op stelten zet.

Het verhaal geeft je echt een dorps gevoel en met name merk je dat in de roddels. Iedereen is overal van op de hoogte en houdt elkaar in de gaten. Je merkt ook direct dat het voor buitenstaanders moeilijk is om hun plekje te vinden in de redelijk 'gesloten' gemeenschap. Naast de vriendschap, het dorpse gevoel speelt de verhaallijn van Marije en haar onzekerheid in haar huwelijk de grote rol. Stephanie weet hier leuke wendingen en gebeurtenissen in het verhaal te stoppen, waardoor je als lezer echt hoopt dat het allemaal goed gaat komen voor de lieve Marije.

Lola is een leuke, fijne en grappige novelle over het dorpse leven, vriendschap en een huwelijk dat in de sleur is geraakt. Het boek bevat leuke uiteenlopende personages en is lekker vlot, levendig en luchtig geschreven. Absoluut een heerlijk tussendoortje!

Meer recensies van KimCoenen85