Een helder, toegankelijk en praktisch boek

KimCoenen85 26 september 2024
Ik ben dol op non-fictie en ik sta er altijd voor open om meer te leren en te groeien, zeker als dit mijn gezondheid en geluk niveau bevordert. Hierdoor lijkt dit nieuwe boek van Esther van Fenema me ook reuze interessant. Van Uitgeverij Prometheus ontving ik een recensie-exemplaar van dit veelbelovende en interessante boek, dank je wel.

Iedereen wil toch mentaal krachtig zijn? Maar hoe verbeter je je mentale gezondheid? Het is volgens Esther van Fenema tijd om terug te keren naar de basis. Met de mentale schijf van vijf biedt psychiater Esther van Fenema een krachtig kompas voor wie bewust wil omgaan met zijn mentale gezondheid. Psychiater Esther van Fenema deelt inzichten, gebaseerd op jarenlange ervaring en wetenschappelijk onderzoek. Manage je stress en verbeter je weerbaarheid. In de huidige maatschappij vol prikkels, weinig beweging is bewust omgaan met ons brein essentieel. Ze biedt in het boek praktische handvatten en inzichten.

Wat een helder, toegankelijk en vlot geschreven verhaal. Esther van Fenema heeft duidelijk onderzoek gedaan naar op welke wijze je je geest in de beste gezondheid kan houden. Daarbij weet ze haar verhaal te verrijken met duidelijke en verschillende praktijkvoorbeelden en handige tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan met de mentale schijf van vijf.

Na een heldere introductie waarbij Esther van Fenema je nieuwsgierig maakt naar de vijf pijlers van haar mentale bewustzijn kompas gaat het verhaal van start en volgen in de daaropvolgende vijf hoofdstukken de vijf pijlers. Deze weet ze goed te onderbouwen met verschillende wetenschappelijke onderzoeken die ze helder, concreet en duidelijk verwoordt. Daarbij voorziet ze de onderzoeken van duidelijke praktijkvoorbeelden en deelt ze vele praktische handvatten en inzichten.

Ondanks dat haar kennis niet wereld vernieuwend is en eigenlijk wel vrij logische pijlers zijn die je op orde moet hebben om mentaal in balans en weerbaar te zijn, vind ik het toch een super interessant en fijn boek. Esther van Fenema legt namelijk alles net weer anders uit en weet soms net met andere voorbeelden en onderzoeken te komen, dan die ik al gelezen heb. Hierdoor weet het boek me echt weer even bewust te maken wat belangrijk is voor een mentale gezondheid.

De mentale schijf van vijf is een helder, toegankelijk en praktisch boek voor iedereen die aan de slag wil met het op orde brengen van zijn of haar mentale gezondheid. Esther van Fenema heeft een vlotte, toegankelijke en heldere schrijfstijl en weet aan de hand van vijf pijlers je uit te leggen hoe je mentale gezondheid in optimale conditie brengt. Erg interessant en leerzaam.

Meer recensies van KimCoenen85