Een heerlijk, mooi en fijn verhaal, dat je een heerlijk kerstgevoel geeft.

KimCoenen85 03 oktober 2024
Na het lezen van De kerstboekwinkel, wil ik ontzettend graag weten hoe het nu gaat aflopen met Carmen en de liefde, maar ook met de boekwinkel. Zal alles uiteindelijk op zijn pootjes terecht komen? Ik vind het ontzettend leuk dat er na het vorige verhaal nog een vervolg is gekomen en ik nogmaals, geheel in kerstsfeer, kan wegdromen.

De winter keert terug naar Edinburgh. De kerstballen mogen weer van de zolder worden gehaald, koekjes worden gebakken en etalages worden feestelijk versierd. Helaas krijgt het leven van Carmen een andere wending als ze door haar zus op straat wordt gezet. Oke, haar liefde van haar leven is naar de andere kant van de wereld getrokken en de boekwinkel waar Carmen werkt wordt omgetoverd tot filmlocatie van een kitscherige kerstfilm. Carmen voelt de magie van kerst dit jaar niet. Dan onthult de eigenzinnige baas van Carmen een kerstwens die hij waarschijnlijk nooit in vervulling zou zien gaan. Maar Carmen is vastbesloten om met al haar verbeeldingskracht, hulp van buren en vrienden en haar liefde voor boeken deze droom in vervulling te laten gaan.

Wat een heerlijk, mooi, sfeervol en fijn verhaal, dat je een heerlijk kerstgevoel geeft. Ik had in het begin even moeite met in het verhaal te komen, want hoe zat het ook alweer? Een korte terugblik was hierin wel fijn geweest. Jenny Colgan heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet met veel gevoel de sfeer van de kerstboekwinkel en het bijna kerstgevoel op je als lezer over te brengen.

Het verhaal is geschreven in de verleden tijd en vanuit een alwetend vertelperspectief, waarbij we meerdere personages volgen. Wat een extra leuk element is, is dat we ook voor een klein deel het verhaal van Oke aan de andere kant van de wereld volgen. Hierdoor wordt je nieuwsgierigheid en verlangen naar de afloop tussen Carmen en Oke absoluut vergroot. In dit deel ligt ook voor een groot deel de focus in de verhaallijn tussen de zussenband van Carmen en Sofia en natuurlijk de (kerst)boekwinkel zelf. Wel moet ik zeggen dat ik het geruzie van de zussen soms wat zwaar vond en dat wat afbreuk deed aan het heerlijke verhaal.

De verhaallijn is leuk opgebouwd in meerdere verhaallijnen. Dit zorgt ervoor dat je graag wilt weten hoe de verschillende lijnen zich ontwikkelen, zeker omdat sommige hele verrassende en leuke wendingen met zich meebrengen. De afwisseling van de verschillende gebeurtenissen in en rondom de boekwinkel weten het verhaal afwisselend en compleet te maken. Daarbij wordt het verhaal afgesloten met een mooi en echt feelgood einde met een mega 'happy end'.

Middernacht in de kerstboekwinkel is een mooi en leuk vervolg op het eerste deel. Jenny Colgan heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en ze weet een mooi vervolg, maar toch eigen verhaal dat bestaat uit meerdere lijnen neer te zetten. Het verhaal bevat mooie vriendschappen, liefde en geeft je absoluut een kerstgevoel.

Meer recensies van KimCoenen85