Een pakkende, spannende en mooie thriller

KimCoenen85 14 september 2024
Door Uitgeverij Elikser werd ik verrast met deze nieuwe thriller die onlangs bij hen is verschenen. De cover geeft een thriller en cyber-achtig gevoel, wat me erg nieuwsgierig maakt. Het is het eerste boek van Gerard Legerstee dat ik ga lezen, al heeft hij al meerdere boeken uitgebracht. Hierdoor hoop ik dan ook op een pakkend en goed verhaal.

Leonie van de Bergh en Johan van Campen werken bij de Rotterdamse recherche. Leonie kan Johan niet zo goed uitstaan, maar moet nu samen met hem werken aan een moordzaak in het appartement van accountant Marion Helder, die zelf spoorloos verdwenen is. Na een paar dagen duikt Marion plotseling op en blijkt te zijn ontkomen aan een spectaculaire vlucht van haar meedogenloze ontvoerders die haar ook wisten te verkrachten. Vele vragen blijven onbeantwoord. Hadden de moord en de verdwijning van Marion enkel te maken met haar duistere verleden? Of speelt het accountantsbureau bij fraude en afpersing van andere bedrijven hier een rol in? Er worden nog meer moorden gepleegd. Dan vinden ze het spoor naar de afperser en doen ze een schokkende ontdekking. De rechercheurs staan met hun rug tegen de deur en voelen de druk, hoe gaan ze een volgende moordaanslag voorkomen?

Wat een spannend, pakkend en verrassend boek is dit. Gerard Legerstee heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet in zijn verhaal op de perfecte momenten de verhaallijn te versnellen en te vertragen. Daarbij zit het verhaal goed in elkaar en laat hij de lezer goed mee puzzelen in de verschillende moordzaken, motieven en daders.

Het verhaal is geschreven vanuit het alwetend perspectief dat meerdere personages en gebeurtenissen volgt waardoor je als lezer een totaaloverzicht krijgt van alle gebeurtenissen. Voor het grootste gedeelte volgen we wel rechercheur Leonie van de Berg, waarbij ik het sterk vind dat Gerard Legerstee ook een stukje van het persoonlijke leven van Leonie laat zien, waardoor het realistischer wordt en je een vollediger mens gevoel krijgt van Leonie. De personages zijn goed en realistisch neergezet.

De verhaallijn kent een mooie opbouw en Gerard Legerstee weet je direct het verhaal in te trekken door de ontdekking van de moord in het appartement van Leonie en haar verdwijning. De verhaallijn voelt waarheidsgetrouw en goed aan, doordat de zaak meerdere malen vastloopt en Leonie en Johan een nieuwe invalshoek moeten zoeken. Ook doordat Marion een verleden heeft, de zaak waar de vermoorde en Marion werken niet helemaal plausibel is en er meerdere moorden volgen wordt de zaak pakkend, spannend en indrukwekkend. Aan het einde weet Gerard Legerstee een verrassende plotwending in het verhaal te brengen, waardoor de moordzaken anders in elkaar zitten en mooi worden opgelost.

Moordzuchtig brein is een pakkende, spannende en mooie thriller. Gerard Legerstee heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet met realistische personages een sterke politiezaak neer te zetten die waarheidsgetrouw aanvoelt en verrassend in elkaar zit. Als lezer puzzel je mee naar de motieven en de oplossing van de zaak. Bij het plot krijgt het verhaal nog een verrassende wending. De zaak wordt mooi opgelost.

Meer recensies van KimCoenen85