Een originele, spannende en indrukwekkende YA

KimCoenen85 26 juli 2024
Ik heb inmiddels al veel boeken van Jeroen Windmeijer gelezen, die me keer op keer erg aanspreken door zijn kunsthistorische achtergrond gecombineerd met een spannend en pakkend verhaal. Dit is de eerste young adult die Jeroen Windmeijer geschreven heeft, wat me erg nieuwsgierig maakt. De cover is in ieder geval al indrukwekkend en intrigerend.

Dit jaar gaan Sterre, Luna, Marcel en Kristian naar Castlefest. Het is een fantasy festival. Eenmaal daar aangekomen valt de groep al snel uit elkaar. Marcel voelt zich een enkel Viking en heeft vrij extreme denkbeelden over vrouwen die Andrew Tate er ook op nahoudt. Luna noemt zichzelf een heks en staat voor alles waar Marcel een hekel aan heeft. Kristian komt uit een gelovig gezin, dus heeft denkbeelden van hoe een man en vrouw zich gedragen, van thuis uit meegekregen, maar probeert zich nu hiervan los te maken. Sterre worstelt met haar gevoelens voor Luna.
Op de ochtend van het Wickerman-ritueel is Luna ineens spoorloos verdwenen. Kristian en Sterre slaan direct alarm. Zal Marcels vreemde gedrag iets met de verdwijning te maken hebben? Castlefest is een bestaand evenement, maar het verhaal, de personages en de gebeurtenissen komen voort uit de fantasie van de schrijver en zijn geen schets van de werkelijkheid.

Wat een heftige, spannende en rituele young adult. Jeroen Windmeijer heeft een vlotte, levendige en krachtige schrijfstijl, waardoor het echt een young adult is. Hierbij heeft hij zich goed verplaatst in de doelgroep en volgen we ook de middelbare schoolleerlingen Sterre, Luna, Marcel en Kristian.

Nadat het verhaal start met wat uitleg over het Wickerman-ritueel gaat het verhaal zelf van start. Hierbij volgen we de vier middelbare schoolleerlingen die alle vier heel verschillende personages zijn. Jeroen Windmeijer heeft ze gemakkelijk van elkaar te onderscheiden neergezet. Niet enkel in uiterlijk, maar met name in denkwijze en daarop aansluitend gedrag. Hierdoor weet Jeroen Windmeijer de gebeurtenissen in het verhaal vanuit verschillende kanten en gezichtspunten te belichten, wat het verhaal extra spannend en dynamisch maakt.

We volgen een paar dagen van de vier tieners op het Castlefest. Ik had nog niet eerder van het Castefest gehoord, maar Jeroen weet dit zo te beschrijven dat je een volledige beleving krijgt van het festival met de Vikingen, heksen, rituelen en monniken. Hierbij bespreekt Jeroen ook de extreme denkbeelden en rituelen die deze groeperingen toentertijd hadden en er nog een aantal aanhangers van deze denkbeelden op de wereld rondlopen. Deze verschillende visies en heftige denkwijze zetten je niet alleen als lezer op scherp en aan het denken, maar zorgt in de verhaallijn ook voor de nodige spanning en geeft het verhaal diepgang. Het is sterk hoe Jeroen Windmeijer deze oude gebruiken en geschiedenis in een actueel en hedendaags verhaal weet te verweven.

Er volgt een prachtig en actievol plot, waarbij je als lezer op het puntje van je stoel zit. Met een mooi epiloog weet Jeroen Windmeijer de puntjes op de i te zetten en het verhaal mooi af te sluiten.

Offer is een originele, spannende en indrukwekkende young adult. Jeroen Windmeijer heeft mij met met zijn eerste YA blij verrast. Hij schrijft levendig, vlot en krachtig en weet zich goed in de doelgroep af te stemmen. We volgen vier tieners op een Castlefest waarin Jeroen Windmeijer zijn godsdienstige en kunsthistorische kennis op een boeiende wijze in een spannend, pakkend en actievol verhaal weet te gieten.

Meer recensies van KimCoenen85