Een verrassende, originele en bijzondere psychologische thriller

KimCoenen85 11 augustus 2024
Ik kreeg een prachtige stapel recensie-exemplaren van Uitgeverij Hartklopper, waaronder deze psychologische thriller. De cover van dit genre boek is erg passend. Daarbij roept het ook mysterie en een soort verlangen op, want ondanks dat de handen gekneveld zijn maken ze een sensuele streling. Het is het eerste boek van Jordy van den Berg dat ik ga lezen.

Sophie heeft een fijn en goed leven; ze heeft een vriend, een relatie vol spanning en haar droombaan. Ze is psychologe en is voor zichzelf constant op zoek naar een perfect evenwicht, waardoor ze alles om zich heen bevraagt en snel in twijfel trekt. Wanneer voor haar gevoel het evenwicht verder verstoort raakt, probeert Sophie de stukjes aan elkaar te lijmen. Hierdoor raakt ze verstrikt in verlangens, geheimen en haar eigen psyche. Wanneer haar partner plotseling overlijdt, ontdekt ze in zijn onbekende telefoon dat hij er naast hen een heel ander leven op na hield. Ze gaat op zoek naar antwoorden en de waarheid. Heeft ze grip of houdt het leven haar in de greep?

Wat een origineel, bijzonder en verrassend verhaal. Als ik iets verwacht had van dit verhaal van Jordy van den Berg dan was het absoluut niet dit.

We lezen het verhaal van Sophie, die met zichzelf in de knoop lijkt te zitten. Jordy van den Berg heeft het personage goed uitgewerkt, want je kan helemaal meegaan in de gedachtegang van haar bezoek bij de psycholoog, terwijl ze zelf ook psycholoog is en hoe ze denkt dat ze voor bepaalde dingen in haar leven kan vluchten. Ook haar vriend Mats en later haar vriendin Lisa en de excentrieke en instabiele Joost die gefascineerd is in BDSM zijn goed neergezet.

Het verhaal begint met een rustige opbouw en begint op het moment dat het leven van Sophie en Mats nog redelijk 'normaal' lijkt. Ondanks dat er iets tussen hen in staat, lossen ze dat op door spanning in de slaapkamer op te zoeken. Het verhaal krijgt een vreemde wending wanneer Sophie een onbekende telefoon van Mats vindt en zijn tweede leven ontdekt.

Dan ontluikt zich een soort 'tweede' verhaal. Sophie is op zoek naar antwoorden en de waarheid en zoekt daarnaast liefde en geborgenheid. Het element van de vriendschap die ze met Lisa opbouwt maakt het verhaal krachtig. Wel vond ik het intrigerend en vroeg ik me vaak af waarom ze door bleef gaan met Joost, ook al zette hij haar onder druk. Daarin kon ik niet altijd helemaal in mee gaan. Naarmate het verhaal vordert wordt er veel heen en weer gesprongen in wendingen en gebeurtenissen, waardoor het verhaal wat onrustig wordt. Tot slot volgt een heftig en intens plot, waarna het verhaal goed wordt afgesloten.

Ongebonden is een verrassende, originele en bijzondere psychologische thriller. Jordy van den Berg heeft een vlotte en levendige schrijfstijl, waardoor je wordt meegenomen in een psychologisch spel dat vrij ver gaat om de waarheid aan het licht te krijgen. Ben wel voorbereid op een vrij heftig beschreven BDSM-wereld. De hoofdverhaallijn zit goed in elkaar en kent een verrassend einde.

Meer recensies van KimCoenen85