Een helder, leerzaam en toegankelijk boek

KimCoenen85 12 september 2024
Na het lezen van Overprikkeld brein en Jouw krachtige brein ga ik genieten van het derde boek van Charlotte Labee. Ik heb met haar vorige boeken veel kennis en inzichten gedaan en Charlotte Labee weet haar kennis eenvoudig, helder en op toegankelijke wijze op je over te brengen. Daardoor hoop ik ook dat ook dit nieuwste boek me weer nieuwe kennis, inzichten en handvatten gaat geven naar een betere gezondheid.

Hét boek voor optimale brein-darmconnectie.
Wist je dat onze hersenen en darmen met elkaar in verbinding staan? De darmen worden vaak ons tweede brein genoemd. Buikgevoelens zijn onlosmakelijk verbonden met onze mentale gezondheid. Charlotte Labee deelt in dit boek de nieuwste en fascinerende inzichten met praktische toepassingen die jou kunnen helpen om te groeien, jezelf te ontwikkelen en je gezond en gelukkig te voelen. In het boek komen verschillende voedingsstoffen, neurotransmitters, emoties en energie aan bod, die allemaal bijdragen aan een optimale brein-darmconnectie.

Wat een leerzaam en inspirerend boek is dit. In dit boek, wat overigens mooi aansluit op Charlottes eerdere boek Overprikkeld brein. In dit boek maakt Charlotte naast het overprikkelde brein een connectie met de reactie van het lichaam en met name op de darmen. De darmen en ons brein staat namelijk veel meer met elkaar in verbinding dan je misschien zou denken.

Het boek is prachtig vormgegeven en maakt een mooie onderverdeling in quotes, infographics, weetjes en oefeningen. Hierdoor weet Charlotte naast haar kennis en inzichten ook je direct de handvatten, tips en oefeningen te geven om met jezelf aan de slag te gaan om je lichaam in balans te brengen.

Terwijl in de vorige boeken de focus vooral op het brein lag, gaat dit boek meer over de darmen en leert Charlotte je alles over dit bijzondere orgaan, de microbiomen, de neurotransmitters, de energie en mitochondriën en de impact van trauma en stress. Daarbij behandelt ze verschillende voedingsmiddelen en eetpatronen die bijdragen aan een optimale darmwerking, wat een positief effect heeft op je lichaam én je geestelijke gezondheid.

Het is een leuk en leerzaam boek en Charlotte weet al haar kennis en inzichten helder, toegankelijk en duidelijk te verwoorden. Het verhaal begint echt bij de basis, dus ook als je hier nog weinig over weet is dit boek erg geschikt. Het boek bood mij geen nieuwe kennis, maar ik vind het wel fijn om bepaalde kennis en inzichten weer even helder voor de geest te krijgen, om mezelf weer een positief en gezond zetje te geven.

Onrustige darmen Overprikkeld brein is een helder, leerzaam en toegankelijk boek dat begint bij de basis en een helder uitleg geeft over onze hersenen maar ook de werking van de darmen en de impact van een ongezonde levensstijl. Naast alle kennis en inzichten, biedt Charlotte in het boek ook direct tips, handvatten en oefeningen om je gezondheid, je brein en je darmen te optimaliseren.

Meer recensies van KimCoenen85