Een pakkende, spannende en goede thriller

KimCoenen85 05 juli 2024
Alleen al de prachtige cover van deze thriller trekt direct mijn aandacht. Het is een confronterende cover van een oog die je oplettend aankijkt. Daaromheen zijn grassen van de wildernis te zien. Ook de totale kleurkeuze van de cover in beige/grauwe tinten roept een onheilspellend gevoel op. Het is het eerste boek van Anita Kroef dat ik ga lezen, maar ik ben erg benieuwd en ik heb hoge verwachtingen.

Dani maakt samen met haar man en twee tienerdochters een droomreis door het Afrikaanse Botswana. Daar staat ze ineens plotsklaps oog in oog met haar jeugdliefde Liam. Hij is hun privé gids op een meerdaagse safari tocht voor de uitgestrekte en verlaten Okavango Delta. Deze niet geplande ontmoeting zorgt direct voor spanningen tussen Liam en Nick en Dani krijgt last van akelige dromen van een traumatische gebeurtenis uit haar jeugd. Waarom vertrok Liam destijds plotsklaps naar Afrika en liet hij haar met het probleem achter? Zal het Dani lukken de dromen te ontrafelen of slokt de Okavango Delta hen samen met de geheimen op?

Wat een spannend, pakkend en goed boek! Anita Kroef heeft een vlotte en levendige schrijfstijl en weet de Afrikaanse Botswana vol gevoel, sfeer en overtuiging te beschrijven. Op zo'n wijze dat je het levendig voor je ziet en het verhaal zijn kracht niet verliest.

De personages in het verhaal zijn allemaal heel natuurlijk, realistisch en goed uitgewerkt en neergezet. Daarbij heeft Anita Kroef vooral Dani, Liam en Nick heel divers en met sterke karaktertrekken neergezet. Ook de twee tienerdochters hebben echt hun tienertrekken en actuele telefoonverslaving, wat het verhaal nog geloofwaardiger maakt. Met de sterke dialogen weet Anita Kroef ze helemaal tot leven te brengen.

Het verhaal begint op het moment dat Dani en Nick, samen met hun twee tienerdochters, naar het Afrikaanse Botswana vertrekken. De personages die ze tijdens hun reis ontmoeten zijn heel natuurlijk geïntroduceerd. Vanaf het moment dat reisgids Liam zijn intrede doet, weet Anita Kroef een onheilspellend gevoel in het verhaal te brengen. Dit bouwt ze gedurende de rest van het verhaal mooi op. Ook de terugblikken naar het verleden en de traumatische gebeurtenis vormen extra puzzelstukjes die het verhaal nog meer spanning geven. Met een spannend plot, dat je echt op het puntje van je stoel laat zitten weet Anita Kroef een fantastisch einde aan het spannende verhaal te maken.

Oog in oog is een pakkende, spannende en goede thriller. Je waant je bij dit verhaal echt even in de Afrikaanse Botswana, zo levendig dat Anita Kroef de omgeving heeft beschreven. Daarbij is het een vlot en levendig geschreven verhaal met realistische en goed uitgewerkte personages. De puzzelstukjes naar het verleden geven het verhaal in het heden extra spanning. Met een pakkend plot waarbij je op het puntje op je stoel zit, weet Anita Kroef het verhaal af te sluiten.

Meer recensies van KimCoenen85