Een prachtig, verrassend en mooi vervolg

KimCoenen85 14 juli 2024
Na het lezen van Thuis in het onbekende wil ik na het liefst direct verder met deel twee en weten hoe de reis en het leven van de twee vrouwen gaat eindigen. Helaas moest ik even geduld hebben voordat deel twee verscheen, maar nu is het eindelijk zo ver. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. De covers sluiten prachtig op elkaar aan.

Het verhaal van de twee vrouwen, wiens leven met elkaar zijn verweven, gaat door in het tweede deel van 'De thuishaven serie'.
Nederland 1950. Alexandra besluit haar hart te volgen en vertrekt vol verwachting naar Nederland om voor Vincent te kiezen. Echter krijgt ze daar te maken met zijn kille familie. Vincent lijkt een geheim te verbergen. Zal hun prille liefde deze hobbel overwinnen?
VS 2002. De Britse Penny weet dat er een hoop moet veranderen, wil ze met de onvoorspelbare Elliott een toekomst kunnen opbouwen. Hoe is het mogelijk? De antwoorden lijken voor een groot deel te liggen bij Alexandra. Penny is vastbesloten elk feit van de familie te ontrafelen. Zal het Penny lukken of is het tijd dat ze terugkeert naar haar thuisbasis in Londen?

Wat een geweldig, mooi en indrukwekkend vervolg op het eerste deel. Het boek begint met een korte terugblik op wat er allemaal in deel één gebeurde. Dit vond ik super fijn, want hierdoor zat ik vanaf de eerste pagina van het nieuwe boek weer compleet in het verhaal. Vannessa Thuyns heeft zo'n vlotte, levendige en sfeervolle schrijfstijl dat je je zonder moeite tussen de tijdsbeelden van 1950 en 2002 waant.

We volgen wederom Alexandra in 1950 en Penny in 2002, maar in dit deel, waarbij de verhaallijn weer een heerlijke en verrassende draai krijgt, komen de twee vrouwen ook in 2002 samen. Beide vrouwen zijn krachtige, zelfstandige en liefdevolle vrouwen die ik in deel één al in mijn hart heb gesloten. Hierdoor leef je zo met ze mee dat je ook een afkeer voelt van hoe sommige mensen met hen omgaan in het verhaal. Toch weten deze personages het verhaal net even iets realistisch te geven dat het leven niet alleen maar liefdevol is.

Ik vind het mooi hoe Vannessa Thuyns voortborduurt op de gebeurtenissen uit deel één waardoor het verhaal prachtig doorloopt, maar het wel verrassende, mooie en ontroerende wendingen krijgt. Zoals de komst van de ouders van Penny naar de VS als Penny die op zoek gaat naar Vincent. Ik had bepaalde verwachtingen over het tweede deel, maar ik ben blij verrast dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen. Niets is natuurlijk zo saai als een voorspelbaar verhaal. Ondanks dat het echt een feelgood is met ups en downs, humor, liefde, drama op luchtige wijze, vind ik het wel bijzonder sterk dat het een realistische feelgood is geworden die waarheidsgetrouw aanvoelt.

Op weg naar de waarheid is een prachtig, verrassend en mooi vervolg van De thuishaven serie. Vannessa Thuyns weet het verhaal mooi op te pakken en hierop voort te borduren, maar wel een verrassende twist en wendingen in de verhaallijn brengt, die ik niet had verwacht. Daarbij is het levendig, vlot en lekker luchtig geschreven. Vannessa Thuyns weet het tijdsbeeld en de personages prachtig uit te werken. Echt een dikke aanrader deze serie!

Meer recensies van KimCoenen85