Een mooie verhalenbundel

KimCoenen85 06 juli 2024
Door Uitgeverij Elikser werd ik verrast met dit vrij dunne boekje van Marjorie Paol. Erg bedankt. Ze beschrijft hierin de levensreis die ze de afgelopen jaren gemaakt heeft en hoe ze trauma's losliet en koos voor zichzelf. Ik ben erg benieuwd.

Het gezin bestaat uit vijf kinderen, waarvan Raaph de oudste dochter is. Haar vader is een getraumatiseerde Indische ex-KNIL-militair en haar moeder een moedige maar onmachtige Nederlandse vrouw. Het gezin lijkt volgens het boekje te functioneren. Maar de jonge Raaph ontwikkelt al snel de gevoelige antennes om altijd klaar te zijn in wat in haar omgeving nodig is. Op deze manier houdt Raaph zich staande, hierbij vergeet ze zichzelf. Wanneer ze zou moeten vluchten, bevriest ze. Zo ontstaat er een overlevingsmodus die haar later in de weg zit en belemmert. Ze volgt jaren van vallen en opstaan. Ruim na haar vijftigste komt ze los van de ondermijnde ouder loyaliteit en kan ze voor het eerst vrijuit leven. Stap voor stap moet ze leren luisteren en beweegt ze zich van onveilig gehecht naar verbonden met zichzelf.

Marjorie Paol weet in dit verhaal haar persoonlijke reis op mooie en treffende wijze te beschrijven. Marjorie Paol heeft een vlotte en krachtige schrijfstijl en schrijft haar verhaal vanuit de derde persoon genaamd Raaph. Ze weet de reis van Raaph op mooie wijze te verwoorden, maar doordat het verhaal geschreven is vanuit de derde persoon ga je niet helemaal als lezer mee in de verhalen en emoties en de reis die Marjorie Paol maakt.

Het verhaal is een verzameling van losse verhalen en dus gebeurtenissen van Raaph door de jaren heen. Het zijn veelal heel korte verhalen waarin één gebeurtenis, trauma, levensles of ervaring van Raaph centraal staat. De verhalen volgen zich in chronologische volgorde en vormen als geheel een rode draad rondom de trauma's en de transformatie die Raaph maakt wanneer ze begint met lichaamswerk. Ze weet de reis goed te beschrijven en ook de stappen die ze hierin weet te maken heeft ze goed verwoord.

Over pollepel, jukebox en rijbewijs is een verhalenbundel met de levensreis en de transformatie die Raaph maakte na een moeilijke en traumatische jeugd, waarin ze patronen ontwikkelt om zich dan staande te houden, maar die haar later weerhouden vrijuit te leven. Vanuit de derde persoon vertelt Marjorie Paol de transformatie en reis die Raaph maakt.

Meer recensies van KimCoenen85