Een spannende, actievolle en goede YA

KimCoenen85 16 oktober 2024
December 1941, Frank en Stanley, beiden dertien jaar en beste vrienden en wonen op Hawaï. Hun beide vaders zijn gestationeerd op de marinebasis Pearl Harbor. Ze hebben een zorgeloos leventje en dromen over actiehelden en comics. Wanneer de jongens op een dag een rondleiding krijgen op slagschip USS Utah slaat het noodlot toe. Uit het niets komen er Japanse vliegtuigen aan vliegen die schoten afvuren en bommen laten vallen. Frank en Stanley zoeken dekking en al snel dringt de werkelijkheid tot hen door. De VS verklaart de oorlog aan Japan. Hierbij komt ook de vriendschap tussen de jongens onder druk te staan. Stanley is namelijk Japans-Amerikaans, wat hem voor veel mensen in hun ogen een 'vijand' maakt. Zal het Stanley en Frank lukken deze beruchte dag te overleven en zal hun vriendschap tegen zoveel wreedheid bestand zijn?

Grandioos! Wat een pakkend, spannend en actievol verhaal. Geloof me, wanneer je aan dit boek begint kan je het verhaal gewoon niet loslaten tot je het adembenemende en spannende verhaal hebt uitgelezen. Alan Gratz heeft een levendige, beeldende en vlotte schrijfstijl. Als lezer zie je het verhaal echt voor je ogen afspelen en ga je helemaal mee in de heftige gebeurtenissen die zich voordoen.

We lezen het verhaal van de twee dertienjarige jongens Stanley en Frank. Beide zijn realistisch, goed en divers. Wat het sterk maakt, is dat je het verhaal echt ervaart vanuit de belevingswereld van een dertienjarige. Ook de impact en de gevolgen van de gebeurtenis heeft even tijd nodig om in te dalen. Daarbij hebben ze naast de heftige gebeurtenis van Pearl Harbor hun eigen worstelingen in het leven, die het verhaal juist versterken en meer waarheidsgetrouw maken.

Het verhaal bestaat uit drie delen en we lezen het verhaal vooraf, tijdens en na de aanslagen op Pearl Harbor. Door de zorgeloze toestand waarin Stanley en Frank zich eerst begeven, weet Alan Gratz een mooie basis van de personages en hun leven te geven, waardoor de impact van de aanslag op Pearl Harbor des te indringender bij je binnen komt. Alan Gratz weet perfect op de juiste momenten de verhaallijn te versnellen en te vertragen om de spanning tot enorme hoogte te brengen. Dat buiten de gebeurtenissen van Pearl Harbor ook de spanning tussen de twee vrienden ontstaat, maakt het verhaal ingrijpend en komt het verhaal echt bij je binnen. Daarbij weet Alan Gratz wel op fantastische wijze dit spannende en aangrijpende verhaal af te ronden.

Pearl Harbor is een spannende, actievolle en goede young adult. Alan Gratz heeft een levendige, filmische en vlotte schrijfstijl, waardoor de gebeurtenissen echt bij je binnen komen. Hij weet op de perfecte momenten de verhaallijn te versnellen en te vertragen om dit verhaal adembenemend en bloedstollend te maken. Naast het stukje geschiedenis en de impact van Pearl Harbor weet Alan Gratz ook de vriendschap van twee jongens die hierdoor op scherp komt te staan te beschrijven. Echt een aanrader.

Meer recensies van KimCoenen85