Een prachtige, pakkende, meeslepende en mooie YA

KimCoenen85 15 oktober 2024
Noël is vastbesloten een nieuwe start te maken nu ze naar de universiteit gaat. Daar wil ze op zoek gaan naar wie ze echt is, wat ze echt wil en wat nu precies haar seksuele voorkeur is. Maar dan verliest ze haar beste vriendin Celia in haar strijd tegen kanker en vallen Noëls plannen in duigen. De kleur die Celia in haar leven bracht, lijkt compleet te zijn verdwenen. Noël moet nu alleen de toekomst tegemoet en dat is best wel eng. Celia wist al langer dat ze Noël achter moest laten en heeft daarom voorzorgsmaatregelen genomen. Met een zelfgemaakte adventskalender probeert ze van tussen de sterren Noël terug het juiste pad op te krijgen. Is Noël hier wel klaar voor? Kan ze haar verlies een plek geven en haar seksualiteit onder ogen komen en durft ze terug in contact te komen met dat meisje van Vinyl dat al meer dan een jaar door haar hoofd spookt?

Wat een prachtig, mooi en bemoedigend verhaal heeft Hanne Eerdekens geschreven. Het is echt een pakkend en goed verhaal. Hanne Eerdekens heeft een levendige, krachtige en vlotte schrijfstijl en weet haar verhaal met gevoel en emotie bij je over te brengen. Op zo'n wijze dat je, Noël, het hoofdpersonage echt in je hart sluit.

We volgen dus het verhaal van Noël, die net plotsklaps haar beste vriendin is verloren aan kanker. Ze hadden samen plannen om een nieuwe start aan de universiteit te maken, maar Noël is introvert en ziet hier alleen enorm tegenop. Door deze begin situatie, waarin Noël erg realistisch, natuurlijk en met gevoel is neergezet, sluit je Noël in je hart en hoop je dat ze haar verdriet een plekje geeft en dat het goed komt. Hanne Eerdekens heeft zich hierbij goed in de jong volwassen doelgroep verplaatst en weet de dilemma's en moeilijkheden waar ze mee worstelt goed te beschrijven. Ook haar familie, als haar nieuwe vrienden, zijn goed, divers en realistisch uitgewerkt.

Het verhaal wordt mooi opgebouwd, waarbij we Noël volgen tijdens haar nieuwe start op de universiteit met het opbouwen van een nieuw leven, haar thuissituatie én de adventskalender met achttien vakjes en opdrachten die haar vriendin Celia voor haar achterliet na haar dood. Het is een pakkend, aangrijpend, troostvol en mooi verhaal. Iedere opdracht wist me te raken en zeker de sterren opdracht vond ik echt een pareltje. Door deze opdrachten en het proces van rouw, zelfonderzoek en het opbouwen van een nieuw leven heeft Hanne Eerdekens in een prachtige verhaallijn gegoten, waar je, als je aan dit boek begint, je dit bijna niet los kan laten. Je wilt weten wat de volgende opdracht is en of Noël haar geluk en liefde hervindt.Tot aan het einde blijf je nieuwsgierig naar de afloop, waarbij je absoluut niet teleurgesteld wordt.

Polaris is een prachtige, pakkende, meeslepende en mooie young adult. Hanne Eerdekens heeft een krachtige, vlotte en levendige schrijfstijl en weet een prachtige verhaallijn neer te zetten met thema's als rouw, jezelf vinden, het ontdekken en accepteren van je seksuele voorkeur en het maken van een nieuwe start. Noël, het hoofdpersonage sluit je al snel in je hart, waardoor het verhaal je raakt en betoverd. Echt een aanrader.

Meer recensies van KimCoenen85