Een super leerzaam, helder en inspirerend boek

KimCoenen85 28 augustus 2024
Ik stuitte op het boek na het zien van een filmpje van Ali Fenwick op Instagram bij Uitgeverij Cargo over zijn boek en zijn inzichten. Hij wist mijn interesse direct te wekken en ik was ervan overtuigd dat ik zijn boek moest en zou lezen. Van Uitgeverij Cargo ontving ik een recensie-exemplaar. Mega bedankt, ik ben erg benieuwd naar zijn kennis, inzichten en met name handvatten zodat ik in mijn eigen leven beter onderscheid kan maken tussen gezond en ongezond sociaal gedrag bij de mensen in mijn leven.

Met deze gids leer jij het onderscheid te maken tussen gezond en ongezond sociaal gedrag bij je vrienden, partner, familie en collega's. Ali Fenwick helpt je de code van de lastige sociale situaties te kraken en een einde te maken aan onnodig drama.
Herken jij toxic vriendschappen? Kan jij goed grenzen stellen, of blijven de mensen over je heen lopen? Heb jij gaslightende geliefdes, opdringerige bazen of controlerende ouders? Met Red flags, Green Flags leert Ali Fenwick je de psychologie achter alledaagse sociale problemen en biedt je de tools en handvatten om de juiste beslissingen te nemen over dates, relaties, vrienden, familie, werk en succes.

Mocht je nog op zoek zijn naar een inspirerend, leerzaam en interessant boek rondom de psychologie van sociaal gedrag en omgang met andere mensen, dan is dit boek absoluut een aanrader. Ali Fenwick heeft een vlotte, heldere schrijfstijl en weet op erg toegankelijke wijze zijn verhaal te verwoorden, zodat het voor iedereen te begrijpen en te volgen is.

Het verhaal begint met een voorwoord waarin hij duidelijk uitlegt waar de rode en de groene vlag voor staan en hoe dat je gedrag met de groene en rode vlag bekijkt, reflecteert en hierop reageert. Hij weet dit stapsgewijs en helder te doen. Wat ik ontzettend krachtig en sterk vind aan zijn verhaal is dat Ali Fenwick je ook stil laat staan bij juist de groene vlaggen, waardoor ik me na het lezen van dit boek mensen met groene vlaggen ben gaan koesteren.

Het boek is opgedeeld in 4 delen: Familie en vriendschappen, werkrelaties, daten en romantische relaties. Hieronder worden in meerdere hoofdstukken verschillende rode vlaggen die onder dit onderdeel vallen besproken. Ieder hoofdstuk is opgebouwd op dezelfde wijze. Hij begint met de wetenschappelijke onderzoeken en kennis rondom de rode vlag die hij bespreekt, die hij overzichtelijk onderverdeelt in alinea's en 'wist je dat' - onderdelen. Vervolgens komt hij met een opsomming van rode en groene vlag punten. Zodat je een helder en concreet beeld van de punten hebt. Vervolgens bespreekt hij wat je moet overwegen bij het beslissen om te blijven of weggaan en somt hij nog helder de punten van 'bereidheid om te blijven' en 'tijd om te vertrekken' op.

Tot slot volgt nog een mega inspirerend en motiverend hoofdstuk, namelijk de afsluitende gedachten en 'De beste versie van jezelf worden'. Zeker omdat je anderen niet kan veranderen, alleen enkel de manier waarop je met anderen omgaat en je grenzen bepaald, vond ik dit hoofdstuk het boek wel helemaal compleet maken. Ik heb er erg veel van geleerd.

Red flags, green flags is een super leerzaam, helder en inspirerend boek over sociale psychologie. Ali Fenwick weet op heldere, toegankelijke en vlotte wijze je alles over gezond en ongezond sociaal gedrag op verschillende vlakken van familie, collega's, vrienden en relaties te vertellen. Zijn verhaal is wetenschappelijk onderbouwd en hij weet de kernpunten van de groene en rode vlaggen helder en duidelijk te benoemen. Daarbij weet hij je ook de juiste tools en handvatten te bieden hoe je met deze signalen om moet gaan. Echt een aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85