Een verrassende, leuke en originele historische feelgood novelle

KimCoenen85 26 januari 2024
Weer een nieuwe novelle van Linda Babel. Ik las al eerder Bella Eliá en de Mismatch serie van haar. Dit waren alle 4 feelgood verhalen, ditmaal is het een historische feelgood en ben ik erg nieuwsgierig hoe ze het daarin zal doen. Het boek heeft een grappig gestileerde cover die op leuke wijze het historische tintje weergeeft.

Lady Rosanne is al vanaf haar jeugdjaren verliefd op de knappe lord Nevile. Ieder jaar stuurt ze hem met Valentijn een prachtige kaart en probeert ze een enorme indruk op hem te maken. Helaas loopt het anders. Een onverwachte ontmoeting met de onbehouwen Jonathan Whittaker laat haar plan compleet mislukken. Rosanne bedenkt een nieuw plan om het hart van lord Nevile te veroveren. Ook dit jaar ontvangt de lord weer een flinke stapel Valentijnskaarten, alleen is er dit jaar ook een hele bijzondere, namelijk één met een venijnige boodschap. Rosanne is vastbesloten lord Nevile te helpen om de geheime afzender te ontmaskeren. Ze hoopt zijn naam te kunnen zuiveren en dat hij haar voor altijd dankbaar gaat zijn.

Linda Babel weet me met haar vlotte, levendige en luchtige schrijfstijl weer gemakkelijk mee haar heerlijke verhaal in te nemen. Het verhaal, dat zich afspeelt in 1984. Qua personages heeft Linda Babel op leuke wijze de verschillende standen en lord en lady's in de verhaallijn verwerkt. Linda Babel heeft niet erg uitgebreid deze tijd en situatie verder in het verhaal beschreven, maar de verhaallijn focust zich met name op de personages en de gebeurtenissen tussen hen.

Het verhaal volgt drie hoofdpersonages, Rosanne, Jonathan en Garret. Deze personages zijn erg leuk neergezet. Met name Lady Rosanne, die een eigen wil heeft en haar eigen regels bepaalt. Met name door de sterke en goede dialogen komt het leuke verhaal echt tot leven.

Het verhaal heeft een leuke, verrassende en mooie verhaallijn. Voor een novelle zit er best veel verhaal en gebeurtenissen in de novelle, toch weet Linda Babel dit met een mooie balans te brengen. Ook de liefdesscène was een verrassende wending in de verhaallijn die ik niet verwacht had. Het is een leuk verhaal dat eigenlijk als enige nadeel had, dat het te snel uit was.

Rozen en azijn is een verrassende, leuke en originele historische feelgood novelle. Het verhaal is levendig geschreven en kent sterke en goede dialogen. Ik heb enorm genoten, het enige nadeel is dat het verhaal zo leuk was, dat hij van mij langer had mogen zijn.

Meer recensies van KimCoenen85