Een erg mooi, spannend, avontuurlijk en bovenal origineel eerste deel

KimCoenen85 17 september 2024
Via Bookinfluencers kwam ik in aanraking met deze nieuwe serie van Rodney Trower. Alleen al de intrigerende, kleurrijke en bijzondere cover maken me nieuwsgierig naar deze nieuwe jeugdserie met daarbij ook nog eens een pakkende en nieuwsgierig makende titel. Super bedankt dat ik de kans krijg om deze serie te gaan lezen en recenseren. Ik heb er enorm veel zin in!

Een verhaal over vriendschappen tussen mensen met andere culturen en achtergronden dat zich afspeelt in Rotterdam.
Inspecteur Theseus de Groot ontdekt een lijk na een ontploffing in de Rotterdamse haven. Het lichaam wordt onderzocht, maar de doodsoorzaak lijkt niet gevonden te kunnen worden.
Ondertussen ontmoet Sjors, in het nieuwe huis waar hij pas met zijn moeder is gaan wonen nadat zijn ouders gescheiden zijn, de Plakbandheks. Op school heeft Sjors een vriend, Bennie, alleen de twee vormen het mikpunt van de pesterijen van Karim en zijn vrienden. In de Maas wordt er een Amazonedolfijn gezien, waarna deze later op mysterieuze is verdwenen. Sjors en Bennie gaan op onderzoek naar de waarheid achter het mysterie van de Plakbandheks.

Wat een spannend, origineel en indrukwekkend eerste deel van een prachtige nieuwe jeugdserie. Rodney Thrower heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet een origineel en pakkend verhaal neer te zetten. Wat daarbij het verhaal extra indrukwekkend en mooi maakt is dat Rodney Thrower verschillende culturen maar ook mythologie in het fantasierijke en avontuurlijke verhaal weet te verwerken.

Het verhaal is geschreven vanuit een alwetend perspectief, waarbij we gedurende het verhaal het verhaal volgen van verschillende personages en standpunten, waardoor er tegelijkertijd een hoop gebeurd en je als lezer een totaal overzicht ervaart van alle gebeurtenissen en wendingen in de verhaallijn. Wel volgt het deel voor het grootste gedeelte het verhaal van Sjors. Alle menselijke personages zijn realistisch en mooi uitgewerkt, wat daarbij leuk is, is dat Rodney Thrower personages uit verschillende culturen en achtergronden laat terugkomen en ook de woordenschat en taal meeneemt in het verhaal uit deze cultuur. Dit geeft een extra beleving aan het verhaal.

Het verhaal wordt mooi opgebouwd. Wat het verhaal leuk en sterk maakt, is dat Rodney Thrower verschillende culturen en mythologische verhalen door het spannende en fantasierijke verhaal heen gebruikt. Daarbij is het een dynamisch verhaal waarin veel gebeurt en we constant van perspectief wisselen. Rodney Thrower weet hiermee de spanning te verhogen. De actie van de ene persoon is namelijk van invloed op een ander en is het afwachten hoe bepaalde lijnen samenkomen. Het is wel een verhaal waarin veel gebeurt en waar je je hoofd goed bij moet houden, maar het is echt een bijzonder, tof en origineel verhaal met indrukwekkende vriendschappen waarbij je van iedere pagina geniet.

Sjors en het mysterie van de Plakbandheks is een erg mooi, spannend, avontuurlijk en bovenal origineel eerste deel van een veelbelovende jeugdserie. Het is een verhaal waarin vriendschap centraal staat maar ook verschillende culturen en mythologische verhalen in verweven zijn. Ik heb erg genoten en ik ben erg benieuwd naar deel twee.

Meer recensies van KimCoenen85