Een enorm leuke, indrukwekkende en pakkende hervertelling

KimCoenen85 26 augustus 2024
Alleen al door de prachtige cover en de limited edition met de sprayed edges ben ik verliefd en wil ik zonder twijfel gaan genieten van deze veelbelovende fantasy. Ondanks dat Alice in Wonderland nooit een favoriet sprookje/verhaal van me is geweest, ben ik wel erg nieuwsgierig naar deze moderne hervertelling. Het is het eerste boek van A.G. Howard dat ik ga lezen.

Alyssa Gardner hoort wat bloemen en insecten zeggen, net als haar moeder. Haar moeder is hiervoor opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. De familie wordt bezeten door een vloek die begon met Alice Liddell. Alyssa mag dan gek zijn, ze is niet van plan de grip op de werkelijkheid te verliezen. Wanneer haar moeders conditie verslechtert en er plannen zijn voor een verschrikkelijke behandelmethode besluit Alyssa in actie te komen. Het echte Wonderland lijkt een veel duistere plek te zijn dan Lewis Carroll ooit deed doorschemeren. Alyssa wordt op de proef gesteld en moet fouten uit het verleden rechtzetten. Wie kan ze vertrouwen? Jep, haar knappe, behulpzame buurjongen of de sexy onbetrouwbare Morpheus, die gids is in Wonderland en zo zijn eigen motieven er op nahoudt.

Wat een originele, pakkende en indrukwekkende hervertelling van het sprookje Alice in Wonderland van Lewis Carrolls. A.G. Howard heeft een vlotte, levendige, fantasierijke en krachtige schrijfstijl waarmee hij je meeneemt in een spannend, magisch en mooi avontuur.

We volgen het verhaal van Alyssa, een jonge, enigszins excentrieke vrouw. Die een vrij moeilijke thuissituatie heeft. Ondanks dat ze een enorme lieve vader heeft, kampt haar moeder met psychische problemen en is ze opgenomen. Haar buurjongen en beste vriend Jeb, die een wat andere thuissituatie heeft, is haar steun en toeverlaat. De menselijke personages zijn allemaal erg natuurlijk en realistisch neergezet, waardoor je later gemakkelijk mee het fantasierijke en magische avontuur in gaat. Het maakt Alyssa ook een sterk personage dat ze alles op alles zet om haar moeder te redden.

Het verhaal heeft een prachtige, sterke en mooie opbouw. Omdat het verhaal begint als een normaal en realistisch verhaal wordt je vervolgens gemakkelijk meegezogen in het verhaal als Alyssa in het konijnenhol gaat om de vloek op te lossen en hiermee haar moeder te redden. Alle herkenbare en bekende personages zijn goed uitgewerkt in het verhaal en ik ben ook erg onder de indruk van de intriges, leugens en spelletjes die de personages met elkaar spelen.

De magische wereld Wonderland wordt beeldend en met sfeer en gevoel beschreven, waardoor je je als lezer echt in deze duistere wereld waant. Doordat er magische en fantasierijke wendingen en gebeurtenissen in de verhaallijn zitten, is het echt een verhaal dat je niet los kan laten, ook doordat deze zich vrij vlot opvolgen is het verhaal echt pakkend. Het verhaal wordt met een prachtig, ontroerend en hartverwarmend einde afgesloten.

Versplinterd is een enorm leuke, indrukwekkende en pakkende hervertelling. De menselijke personages zijn realistisch en met aandacht neergezet, waardoor je gemakkelijk wordt meegevoerd door het konijnenhol naar de magische en duistere wereld van Wonderland. A.G. Howard heeft een levendige, fantasierijke en vlotte schrijfstijl en weet een origineel en mooi verhaal neer te zetten.

Meer recensies van KimCoenen85